Har smarttelefonen ødelagt en hel generasjon?

DEBATT: Det bør innføres mobilfri skolehverdag til elever i grunnskolen, skriver Stavanger Aps Lise Fyllingen.

Av Lise D. Fyllingen, Stavanger Ap

Dette bør gjøres på bakgrunn av at mobiltelefoner i tiltagende grad forstyrrer elevenes oppmerksomhet, samt den svekker læringsevnen betraktelig.

Vi liker å tro at Norge er et foregangsland innen teknologi, vi kjøper den nyeste versjonen av iPhone til flere tusen kroner i tro og håp om at denne gjør oss lykkelig. Slik ser det virkelig ut når vi gir barna våre lekre ingeniørdesignede smarttelefoner i bursdagsgave. Vi satser på at smarttelefonen som har blitt et allemannseie gjør ungene våre bedre til å håndtere hverdagen, og vi priser oss i alminnelighet lykkelige at vi gjør det beste for barna våre.

Dessverre er sannheten at ved bruk av smarttelefon reduseres læreevnen hos barn og unge drastisk. Evnen til konsentrasjon er helt essensielt når man skal lære noe nytt. Imidlertid er ikke dette like enkelt i vår «digitale tidsalder» der man har en smarttelefon som gir ping hver gang det skjer noe på Facebook, Instagram eller Snapchat og man får en nagende impuls til å sjekke umiddelbart. Isolert sett er ikke en melding eller to skadelig, problemet er at informasjonsflyten er i så stort omfang, at det går ut over konsentrasjonen. Smarttelefonen er en konstant kilde til underholdning, hvordan skal da unge klare å konsentrere seg i klasserommet?

Løsningen kan være å gi mobiltelefonen et aldri så lite hotellbesøk når barna er på skolen. Dette kan gjøres svært enkelt ved å samle inn mobilene ved skolestart, og låse dem inn i et mobilhotel, eller i en eller annen form for redusert tilgjengelighet for elevene. Ettersom praksisen med mobilhotell allerede gjøres på flere skoler i dag vil det styrke at skolene har et felles reglement å forholde seg til, der hovedregelen er at skolen skal være mobilfri, men med åpning for unntak i enkelte timer der læreren ønsker å benytte seg av mobiltelefon i undervisningen.

Vi ler kanskje en smule oppgitt over unge som bærer smarttelefonen med seg over alt. Problemet er det samme mønsteret som gjør seg gjeldende, nemlig at smarttelefonen gjør oss avhengig der barn og unge er spesielt sårbare. Hver gang man får et ping fra mobilen skjer det et dopamin rush i hjernen og man trigges til mer. En studiet fra 2014 viste at vi sjekker gjennomsnittlig mobiltelefonen så mye som 221 ganger i løpet av dagen.

Journalist Leo Ajkic har i dokumentarserien på NRK «Uro» sett økende tendens til at det blir opprettet flere rehabiliteringssentre i Amerika for unge som er avhengige av smarttelefonen og sosiale medier. I serien blir kjent med Dyland på 13 år som har mye fravær fra skolen på grunn av mobilen. Dessverre er ikke han alene om denne problematikken.

Skoleelever tilhører en generasjon som er formet av smarttelefonen og den samtidige fremveksten av sosiale medier. Undersøkelser fra flere forskere viser at smarttelefonen har radikalt endret alle aspektene ved barn og unges liv, herunder alt fra hvordan de interagerer sosialt til deres psykiske helse. Omfanget av depresjon og selvmord blant ungdom har skutt i været siden 2011. Det er på ingen måte noen overdrivelse å beskrive disse unge som på randen av den verste mentale helsekrisen vi har sett på flere tiår.

Det er således en klar årsakssammenheng som kan spores tilbake til smarttelefonene deres. Flere psykologer er også bekymret for det de beskriver som «perfekt presentasjon», vi poster ikke de dårlige sidene, bare de gode på sosiale medier. Dette skaper en falsk realitet som gjør at mange unge oppfatter at alle andre er mer suksessfulle og har et bedre liv enn dem. Samtidig har det de siste årene utviklet seg til å bli en usunn «selfie» kultur, som sett i lys av dette trigger smarttelefon avhengigheten enda mer.

Franske myndigheter innførte i 2018 forbud mot mobiltelefoner på alle barne- og ungdomsskoler. Dette var en av president Emmanuel Macron sine fanesaker før han gikk til valg. Tiltaket er på ingen måter dumt ettersom flere forskere fra London School of Economics and Political Science gjorde studier på at elever som gikk på mobilfrie skoler hadde gjennomsnittlig bedre testresultater sammenlignet med før mobilfrie skoler ble innført.

Derfor går Stavanger Arbeiderparti til valg på å innføre mobilfri grunnskole.