Nyheter

Har brukt 25-30 millioner kroner til ingen nytte

Fylkespolitikerne har brukt minst 25–30 millioner kroner på veiarbeider til en bybane de nå i praksis skrinlegger.

Et stort flertall i fylkestinget bekreftet onsdag at grunnarbeidene for å legge til rette for konvertering til bybane, skal skrinlegges når de gjenstående delene av Bussveien skal bygges. Det betyr at investeringer til minst 25–30 millioner kroner er gravd ned i jorden mellom Hillevåg og Forus-sletta, uten at de ser ut til å få noen praktisk nytte.

Seksjonsleder Harald Bøhn og hans stab i Statens vegvesen har på oppfordring fra RA regnet på merkostnadene det har gitt å legge til rette for at Bussveien en gang i framtiden skal kunne konverteres til bybane. Et stort flertall i fylkestinget vedtok å legge til rette for konvertering etter at bybanetilhengerne tapte kampen om teknologivalg.

25–30 millioner

Det er et betydelig merarbeid med flytting og omlegging av kabler og ledninger for Bussveiprosjektene med midtstilt kollektivfelt.

– Samlet sett vurderer vi kostnadene som har gått med til å ligge mellom 25 og 30 millioner 2018-kroner, opplyser Bøhn til RA.

Ledninger måtte flyttes

På Forus-sletta måtte i tillegg til kabler også en IVAR-ledning senkes og flyttes, og på deler av Forus-sletta måtte den kommunale vann- og avløpsledningen flyttes.

LES OGSÅ: Bybane-drømmen ryker når milliarder kuttes

Kari Raustein (H), fylkestingsrepresentant og leder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger, er blant de mange som nå stopper grunnarbeidene på resten av Bussveien.

– Når vi ser hvor mye dyrere Bussveien er på vei til å bli, og når vi ser at det antakelig ikke blir noen konvertering til bybane, og uansett i tilfelle langt fram i tid, så får heller det arbeidet foretas senere, sier Raustein.

Det tidligere fylkestingsvedtaket var et kompromiss, og ble fattet med støtte fra partier fra blått til rødt, fra Frp til SV.

– Hvordan oppleves det å ha vært med på et vedtak som har kostet minst 25–30 millioner kroner ekstra?

– Det er alltid trist å ha brukt penger til tiltak det ikke ser ut til å være bruk for. Uansett: Vi som politikere tar avgjørelser ut ifra situasjonen som er der og da, sier Raustein.

– Etterpåklokskap

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) er heller ikke fornøyd med utviklingen.

– Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap. Nå er vi i en situasjon at vi må kutte store kostnader. Vi skal heller ikke gjøre tiltak på Bussveien som direkte hindrer å kunne bygge bybane i framtiden, sier Tengesdal til RA.

Venstre og SV stemte for å legge til rette for fortsatt konvertering, altså fortsette grunnarbeidene.

LES OGSÅ: Wirak vil droppe bybane-konvertering

Frps Mats Danielsen foreslo i fylkestinget at det ikke skal foretas arbeid med Bussveien på strekningen Hillevåg-Sentrum og på Madlaveien. Partiet fikk ingen støtte.

Torsdag behandler styringsgruppen for Bymiljøpakken kuttene, og vil etter alle solemarker stanse arbeidet med konvertering.

LES OGSÅ_ Hvordan skal de kutte 4,7 milliarder kroner?

Mer fra Dagsavisen