Nyheter

Håper at NOVOS tar av på norsk sokkel

– Da det gikk som det grein i oljebransjen var det ingen som gadd å høre på oss. Nå er «alle» interessert, sier Hege Kverneland i NOV.

Teknologidirektøren i National Oilwell Varco (NOV), Hege Kverneland sier det ikke alltid har vært like lett å få oljekunder til å kjøpe og implementere nye produkter. Oljebransjen er en seig bransje på innovasjon, mener hun.

Men det har oljekrisen forandret.

– Før var det ingen som gadd å høre på oss og hva vi hadde å tilby. Nå er alle interessert. Nå vil «alle» høre på oss, sier Kverneland til RA.

Under den digitale borekonferansen på Måltidets Hus i Ipark i går fortalte hun blant annet om NOVOS, som er en prosessautomatisert plattform som kan operere med NOV sine boresystemer.

LES OGSÅ: Borer 50 prosent billigere enn i 2014

– Raskere og mer stabil

– Per i dag er det en person som styrer boremaskineriet, i tillegg til å følge med på hva som skjer i brønnen. NOVOS tar over selve maskinkontrollen på boringen, så kan personen ha et overblikk på hele prosessen. NOVOS gjør boreoperasjonen sikrere og mer stabil, forklarer Kverneland.

– En person kan bore raskere i en halvtime, men over et 12 timer langt skift er NOVOS raskere, fordi NOVOS gjentar den samme øvelsen gang på gang. En person klarer ikke konsentrere seg så lenge. I tillegg kan personen ha en dårlig dag på jobben. Det har aldri NOVOS, sier Kverneland med et smil.

Overfor RA forteller hun at flere i bransjen er skeptiske til nye produkter. Beslutningstakere er redde for å stole på datamaskiner og roboter.

– I tillegg til at folk skal miste jobbene sine. Jeg tror ikke jobbene vil forsvinne, da man trenger folk til å overvåke. Det er viktig på grunn av sikkerheten, sier Kverneland.

Ingen på norsk sokkel

I dag er det 20 rigger i USA som bruker NOVOS-produktet fra National Oilwell Varco, ifølge Kverneland. Foreløpig er det ingen på norsk sokkel.

– Vi har en intensjonsavtale med Statoil om å implementere NOVOS på norsk sokkel, sier Kverneland.

Hovedutfordringen er å dokumentere at nye produkter gir økte verdier til operatørene, mener Kverneland.

Mer fra Dagsavisen