Debatt

Hansken er kastet til Stavangers miljøpolitikere

DEBATT: «Når pengene i Stavangers gebyrkasse klinger, vil også «Miljøbyen Stavanger» forsvinne», skriver Kjell Steen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Kjell Steen

Stavanger skal markedsføres som miljøby, proklamerer kommunen og en del høyrøstede politikere fra bystyresalen.

Derfor har de innført en piggdekkavgift på 1400 kroner året, idet de hevder at piggene lager luftforurensing. Tanken deres vil jeg anta er at avgiften vil holde folk vekk fra piggdekk, kjøre piggfritt og således gi mindre forurensing.

Men avgiften gjelder ikke bare byens borgere. Byen får jo jevnlig og nødvendig besøk fra nabokommuner, ja, hele fylket, hele regionen, og også fra hele Norge og utenlandske biler.

Været rundt omkring er selvsagt ikke det samme som Stavanger, men skal utenbys biler spare på skillingen, må de holde seg borte fra Stavanger i piggdekksesongen. For selv om det er fint vær og piggfrie forhold, skal de også tilbake og været kan snu fort, det kan de fleste bevitne.

Men det er et stort paradoks for miljøbyen. Det er en tunnel som fører nordover, Rennfast og det legges opp til to nye, Ryfast og Rogfast. I tillegg legges det opp til at «rømningsveien», ferjen fra Lauvik til Oanes, skal nedlegges. Slik fanges all trafikk fra nord som skal sør, og motsatt fra sør til nord opp for å kjøre gjennom Stavanger.

For denne trafikken blir det ren hasard, russisk rulett å kjøre piggfritt. De må ha piggdekk skal de klare seg i Vinter-Norge. Vi kjenner alle bilder fra TV der trailere ligger smadret og henslengt på veiene, som regel er det utenlandske.

Det er jo direkte feil når Stavanger-politikere sammenligner oss med Oslo, Stockholm og andre byer med piggdekkavgiftprosjektet sitt. Alle andre byer har mulighet til utforkjøring, altså ikke kjøre inn i byen. Det gjelder ikke Stavanger, her tvinges all trafikk inn i byen, her skal piggene tas, med et solid gebyr.

Vi kan også tenke oss når ulykken i en tunnel er ute og bilene står med pigger og eksosutslipp i kilometervis fra tunnelinngangen og utover, kanskje over en Stavanger-grense og inn i nabokommunen.

For når pengene i Stavangers gebyrkasse klinger, vil også «Miljøbyen Stavanger» forsvinne. For byen får nå en luftforurensing som ingen byer har sett maken til.

Heldigvis er det lysglimt, det står nabobyen Sandnes for, med politikkens Petter Smart, ordfører Stanley Wirak og hans våpenfelle varaordfører Pål Morten Borgli. Sammen med Forsands ordfører Bjarte Dagestad planlegges det å videreføre ferjedriften Lauvik–Oanes.

Et gjennombrudd her vil spare Stavanger for store miljøplager med piggdekk hele vinterhalvåret. Sender miljøbevisste bystyrepolitikere i Stavanger dette aktive trekløveret en skikkelig takk?

Det burde de sannelige gjøre snarest og stå på for å hjelpe disse gründerne med sitt prosjekt.

Mer fra: Debatt