Nyheter

Handelskrigen er vekket til live

Handelskrigen mellom Europa og USA tiltar når Donald Trump nå skal avgjøre om USA innfører biltoll.

– Det er sjokkerende for oss at disse bilene plutselig skal være en sikkerhetstrussel mot USA, sa kansler Angela Merkel da hun talte under den store sikkerhetskonferansen i München lørdag.

Hun siktet til importtollen på europeiske biler som president Donald Trump er ventet å innføre. En biltoll vil ramme Tysklands store bilindustri hardt.

Rett før fristen gikk ut søndag natt leverte det amerikanske handelsdepartementet den varslede rapporten om hvorvidt europeiske biler utgjør en trussel mot USAs nasjonale sikkerhet. Innholdet i rapporten er hemmelig, men den tyske regjeringen skal kjenne innholdet, ifølge den tyske avisen Handelsblatt.

Trump kan nå bruke rapporten til å ilegge europeiske biler en ekstra toll.

– Jeg liker toll, sa Trump sist fredag da han tok helg på landstedet sitt Mar-a-lago i Florida, skriver Handelsblatt.

Les mer: Dette betyr handelskrigen for verdensøkonomien

Økt trussel

Trump har tidligere truet med en biltoll på 25 prosent. Det får den tyske bilindustrien til å skjelve. I desember var toppsjefene i BMW, Daimler og Volkswagen på besøk i Det hvite hus for å overbevise Trump om å legge det hele på is. Tross løfter om å produsere flere biler ved fabrikkene i USA, greide de ikke det, skriver Handelsblatt.

Også Merkel understreket tyske bilindustris store bidrag til USAs økonomi på sikkerhetskonferansen i München lørdag. BMWs største fabrikk ligger ikke i Bayern, men i South Carolina, sa kansleren.

Tysk bilindustri har om lag 300 fabrikker med mer enn 113.000 arbeidsplasser i USA og er den største bileksportøren ut av USA, ifølge det tyske automobilforbundet VDA.

Heller ikke amerikansk bilindustri vil ha økt importtoll fordi det kan føre bilprisene til himmels.

Trump har allerede innført ekstratoll på 25 prosent på import av stål og aluminium fra Europa.

Les Torbjørn Færøvik om konsekvensene av handelskrigen for Kina

Lagt i bero

EU-Kommisjonens president Jean-Claude Juncker greide i fjor sommer å dempe handelskrigen med Trump etter et besøk i Washington. Målet var å hindre Trump fra å innføre toll på bilimport og møtet ble omtalt som en seier for Juncker.

Trump og Juncker ble da enige om at USA og Europa skal jobbe mot null tollsatser, at USA skal revurdere tollen på stål og aluminium, og at det ikke skal innføres nye tollsatser mens handelssamtalene pågår. Men nå er altså tollspørsmålet igjen på bordet med den nye rapporten fra USAs handelsdepartement. Trump har 90 dager på å bestemme seg for om han skal innføre biltoll.

Den dype og voksende splittelsen mellom USA og Europa dominerte sikkerhetskonferansen i München sist helg. Det er klart at det transatlantiske partnerskapet står i sin største krise på 70 år, skriver den tyske avisen Der Spiegel: «Aldri før har Atlanteren vært så bred som nå».

Den årlige München-konferansen er den viktigste møteplassen for diskusjoner om internasjonal sikkerhet mellom verdens toppledere.

USAs visepresident Mike Pence ble kjølig tatt imot i München i helgen. Splittelsen mellom europeiske statsledere og Trump-administrasjonen er dyp. Foto: NTB Scanpix

Trumps handelskrig

* 1. mars i fjor kunngjorde USAs president Donald Trump at han ville innføre 25 prosent toll på import av stål og 10 prosent toll på aluminium for å beskytte amerikansk industri.

* 8. mars underskriver Trump beslutningen, men lover å unnta Canada og Mexico fra tollen.

* 22. mars sier Trump at også EU og seks andre land foreløpig er unntatt tollen.

* 23. mars trår straffetollen i kraft for de landene som ikke har blitt unntatt.

* 1. april svarer Kina med straffetoll på 128 amerikanske varer.

* 31. mai opphever Trump unntaket gitt til EU, Mexico og Canada. EU og Mexico svarer at de vil innføre toll på utvalgte amerikanske varer.

Kilder: NTB, Ritzau, The Wall Street Journal.

Mer fra Dagsavisen