Nyheter

God fart for buss

Tall viser stor økning av busspassasjerer på Nord-Jæren. – Dette må vi smi videre på, sier Erlend Jordal (H).

Både Statistisk sentralbyrås (SSB) nye rapport om kollektiv transport og Kolumbus' tall viser stabil oppgang av busspassasjerer i Nord-Jæren de siste årene.

SSB viser at 18,8 millioner brukte bussen i fjor i Stavanger-området. Det er en økning på 36 prosent fra 2013 (fem millioner).

Kolumbus' tall viser derimot, i en statistikk som dekker årene 2016 til 2018, at de hadde 19,7 millioner passasjerer i fjor på Nord-Jæren. Dette er en økning på 1,85 millioner fra 2016, hvorav 1,34 millioner av andelen var mellom 2017 og 2018.

Medlem i Stavanger bystyret og kandidat til fylkestinget, Erlend Jordal (H), mener buss er noe Stavanger må fortsette å kjempe for.

– Bussen må vinne

– 36 prosent økning på fem år, det er en formidabel vekst det, sier han til RA.

– Jeg syns dette er noe vi må smi videre på når vi ser at folk i større grad er i ferd med å legge om vanene sine. Skal vi bli en attraktiv by må bussen være en vinner.

– Så har vi også noen grep vi kan fortsette å trykke på med.

LES OGSÅ: Nå velger flere siddiser bort bilen

Kollektiv opp mot boliger

Jordal forteller at fylkestinget må fortsette å tilrettelegge kollektivtilbudet til hvor folk bor, spesielt hvor store boligprosjekter skal bygges framover, men også bygge nye boliger rundt der hvor bussene går nå. Det vil øke busstrafikken og gjøre folks liv enklere, forklarer han.

– Vi må også få prioritert de prosjektene som gjør at bussene kommer seg raskere fram, spesielt i forhold til utbyggingen av det nye sykehuset, og opp mot Tasta og østre bydel.

Kommunikasjonssjef Grethe Skundberg i Kolumbus er enig.

– Det er viktig at vi som et virkemiddel blir tatt med tidlig i fasen når boligprosjekter blir planlagt, slik at vi kan bidra med vår kompetanse innen mobilitet i området og hvilken rutestruktur bussene skal ha.

Jordal sier han tror veksten kommer av en tettere bebodd by, en ung og mer klimaorientert generasjon og ruter som går så ofte «vi nesten kan kaste rutetabellen».

LES OGSÅ: Oversikt på sommerrutene: Her blir det færre avganger

Mye som spiller inn

Skundberg har også noen ideer om hvorfor flere bruker buss, blant annet HjemJobbHjem-ordningen, hvor ansatte i 629 bedrifter i Nord-Jæren kan reise billigere til og fra jobb.

– Jeg tror det er et sammensatt bilde, men HjemJobbHjem med over 60.000 ansatte er en viktig årsak.

– Ellers ser vi at flere har prøvd oss og at svært mange har fortsatt å ta bussen etter at bomringen ble innført. Også det at det nye anbudet i 2016, med bomringen i tankene, økte busskapasiteten betydelig og omgjøringen av 136 soner til en mer oversiktlig tabell på fem soner, bidrar, sier Grethe Skundberg.

---

Busspassasjerer på Nord-Jæren (SSB)

  • 2018: 18 820 000
  • 2017: 18 167 000
  • 2016: 17 825 000
  • 2015: 17 461 000
  • 2014: 15 872 000
  • 2013: 13 821 000

---

Mer fra Dagsavisen