Stavanger

«Go west» for Vestlandet

Oljeruten herfra til Houston har vært på ønskelistene siden midten av 1980-tallet.

Flere USA-farere har vent seg til den behagelige tanken det er å reise direkte fra Oslo til New York uten å havne på en eller annen transatlantisk melkerute. Enda bedre skal det bli. Som en vestlandsk førjulsgave kom plutselig nyheten om at Norwegian skal fly direkte fra Bergen til New York.

Som et utslag av SAS-dominansen har nordmenns reiser til USA ofte gått via Kastrup, Schiphol, Amsterdam, London og Frankfurt, gjerne i samarbeid med en av den skandinaviske nestenmonopolistens alliansepartnere. For norske turister på vei til cruiselivet i Fort Lauderdale eller Miami i Florida er Montreal litt av en omvei, og for forretningsfolk som skal til Houston er det dårlig butikk å bli sendt på kryss og tvers i Vest-Europa og det nordamerikanske kontinent.

Det er mye kritikkverdig å si og skrive om Norwegian, ikke minst om hvordan selskapet utfordrer ansattes arbeids- og lønnsbetingelser. Det er gode grunner til å feire at de tilnærmede monopolselskapenes rutetilbud brytes opp av aggressive konkurrenter, men en av baksidene er hvis konkurransen skjer på grunnlag av sosial dumping. Her kan næringen være ganske sikker på at søkelyset fra medier, fagforeninger og statlige og internasjonale tilsyn og overvåkere vil stå konstant påskrudd.

Vestlandsk turisme og næringsliv trenger gode nyheter fra vest. Turistindustrien har slitt noen år med høy kronekurs, bortfallet av ferjeruten fra Newcastle og konsekvensene av finanskrisen i Europa og USA. Når den turistmessig mest spennende landsdelen også har vært uten oversjøiske flyginger, sier det seg selv at satsingen blir halvhjertet. Stavanger, Bergen og fjordene nordover på Vestlandet har stort sett satset på cruisetrafikken, der mesteparten av inntektene går utenom lokalt næringsliv. Å fly amerikanske turister direkte inn til Vestlandet gir gylne inntektsmuligheter for en bransje som trenger gode nyheter.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS har stått på scenen i Bjergsted og lovet seriøst å se på mulighetene for en direkterute mellom Stavanger og Houston. For et flyselskap som er på vei oppover etter en nestenkonkurs, vil investeringen være tung, men trolig bli svært innbringende. Trafikken mellom Skandinavia og Houston er på 70.000 passasjerer i året, og 15.000 av disse kommer fra Stavanger. I dag er det KLM som får denne trafikken ved å skysse de stavangerske passasjerene via Amsterdam.

Oljeruten herfra til Houston har vært på ønskelistene siden midten av 1980-tallet. Nå kan Norwegians oversjøiske satsinger og SAS' comeback hjelpe på. Oljepassasjerer reiser som kjent ofte på de dyre seteradene, slik at en direkterute mellom den norske og den nordamerikanske oljehovedstaden kan bli av det lukrative slaget. I går kunne SAS-konsernsjefen attpåtil legge fram det første overskuddet på seks år, noe som forhåpentligvis er godt nytt for en oversjøisk rute fra Rogaland til Texas.

Mer fra Dagsavisen