Go-Ahead øker antall avganger på Jærbanen

Snart oppjusteres tilbudet på Jærbanen og Sørtoget igjen. Bane NOR har prøvd å utnytte redusert kapasitet.

Etter å ha redusert togtilbudet i flere uker grunnet koronapandemien har Go-Ahead nå signalisert at de fra og med mandag, 11. mai, skal øke antall avganger igjen. 

– Vår jobb den siste tiden har vært å sikre at mennesker med samfunnskritiske jobber faktisk kommer seg på jobben. Nå ser vi at samfunnet sakte åpner opp, og stadig flere mennesker har behov for klimavennlige reiser til og fra jobb. Vi øker derfor antall avganger, men vil selvfølgelig fortsatt forholde oss etter alle retningslinjer fra Helsemyndighetene, sier administrerende direktør i Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, i en pressemelding. 

Gjør grep for å holde avstand

Norske helsemyndigheter har frarådet nordmenn å foreta fritidsreiser, og ber nordmenn holde minst en meter avstand mellom hverandre.

Go-Ahead sier at de følger situasjonen nøye og gjør nødvendige grep for at passasjerer og ansatte enklere skal kunne holde avstand til hverandre når de reiser med tog. 

– Mange har fremdeles hjemmekontor og flere er permitterte, men vi ser en økning i antall reisende. Det er også viktig å ivareta krav til nødvendig avstand mellom personer om bord i våre tog, og derfor øker vi nå avgangene, sier Elgin. 

Noen unntak

Fra 11. mai vil Go-Ahead øke til normal togproduksjon på Jærbanen på hverdager, med unntak av de såkalte «Sandnesvendingene», 15 min-avgangene mellom Stavanger og Sandnes, og fire nattlokaler i helgene, ifølge Elgin. 

– Lokale pendlere oppfordres til ikke å benytte seg av Sørtoget mellom Egersund-Stavanger-Egersund inntil videre, og heller benytte seg av lokaltogene som har langt flere plasser, sier Elgin. 

Go-Ahead gjør tilpasninger på lokaltogene etter smittevernveilederen og det vil bli merket plasser hvor man ikke kan sitte. 

– Det gjør det lettere for ansatte og reisende å holde en meter avstand, sier Elgin. 

Go-Ahead ønsker å øke til 100 prosent togproduksjon så fort situasjonen tillater det. 

LES OGSÅ: Båtfeberen stiger, men det er lange ventelister på båtplass

Har brukt tiden på vedlikehold

Foto: Bane NOR

Foto: Bane NOR

Færre avganger betyr mer vedlikeholdsarbeid.

– Vi kan oppsummere med at koronaperioden har gjort det mulig å jobbe mer effektivt på jernbanen og gitt oss et godt utgangspunkt for resten av året, sier Ingunn Halvorsen, mediekontakt i Bane NOR, til RA.

Hun påpeker at på Jærbanen har det vært noen begrensninger, blant annet på grunn av godstog og hyppige avganger. Likevel har Bane NOR begynt å bytte skinner på dobbeltsporet mellom Sandnes og Stavanger. 

– Arbeidet er planlagt ferdig den 12. juni og omfatter 3,6 kilometer med nye skinner.
I tillegg har Bane NOR fått ekstra bevilgninger i koronamidler som blant annet skal brukes til å rense grøfter og stikkrenner mellom Bryne og Klepp. Dette sikrer banen mot flom, gjør det mer behagelig å ta toget og forlenger levetiden på komponentene, ifølge Halvorsen.