Nyheter

Gir ikke opp landstrøm

Venstre-leder Trine Skei Grande vil se på Enovas kriterier etter at Stavanger fikk nei til landstrømstøtte.

I juli ble Rosenberg Worley og Stavanger kommunes søknad om støtte til et landstrømanlegg, for blant annet å redusere klimautslippet fra cruiseskipene, avslått.

Enova, den statlige støtteordningen for å oppnå lavere klimautslipp, avslo søknaden fordi prosjektet ikke er kostnadseffektivt nok.

Men Enova godkjente kun ett skip hos Rosenberg, «og anerkjente ikke at de andre skipene ved verftet hadde et energibehov», og den økende cruisetrafikken neste år ble også utelatt i regnestykket, forklarer forretningsspesialist i Rosenberg, Knut Høiland.

Det mener Venstre-politikere og Rosenberg selv blir feil.

– Urettferdig

– Vi må se på kriteriene her, og det er derfor vi sier at denne ordningen må evalueres. For Stavanger sin del så oppfattes denne tildelingen som ganske urettferdig, at det telles feil, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til RA.

Rosenberg og kommunen ba om 59 millioner kroner i støtte fra Enova, til en total investering på 93,4 millioner.

Etter å ha delt de 59 millionene med potensiale for reduksjon i utslipp, målt til 20 MWh (megawattimer) av Rosenberg, kom prosjektets brøkscore på 2,95, et tall som bør godkjennes ifølge Høiland.

Men etter Enovas egne beregninger og begunnelser, endte scoren på 5,46. Grensen for å få søknad godkjent er 5,07.

LES OGSÅ: Fikk nei til landstrøm-støtte

Høiland nevner også at verftet fikk inn 107 skip i fjor og at de har to-tre dokket på kaien sin jevnt over hele året.

– Vi kan dokumentere at de skipene som ligger på verftet her har et energibehov. Når de ikke har landstrøm er det dieselgeneratorer de bruker. Det er grunnlaget for at vi søkte, sier han, og legger til:

– På et verft som dette er det reelt potensial for utslippsreduksjoner.

Landstømsprosjektet ønsker å bygge et strømanlegg ved Rosenberg med kabler over til Vågen, slik at cruiseskip og skip ved verftet kan dele på strømmen.

Anlegget vil kunne lade to store cruiseskip om gangen, sier Høiland.

Vil effektivisere Enova

Skei Grande vil effektivisere Enova mer, som i år innvilget bistand til ti nye prosjekter, inkludert Sandnes havn.

– Vi må sørge for at Enova har rom til å si ja til flere og sørge for at de har nok virkemidler. Alle disse kaiene må elektrifiseres. Dette må vi bare investere i, og da må vi finne ut hvordan vi skal bruke Enova-pengene på best mulig måte, sier hun.

Jan Erik Søndeland (V), ordførerkandidat og bystyremedlem i Stavanger, minner på kommunes miljøplan om å kutte 80 prosent av utslippene innen 2030, og at skipsfart er en viktig del for å oppnå målet.

– Vi må i løpet av få år få landstrøm i alle de norske havnene, legger Skei Grande til.

– I framtiden kommer cruiseskipene til å ha store batterier som må lades, da må du ha en infrastruktur for den type lading også.

LES OGSÅ: Leder: Uten cruisekontroll

– Utslipp er utslipp

– Jeg forstår hvorfor de har avslått budet, de går ut ifra de kriteriene de jobber med, sier Søndeland.

– Men jeg syns de har tolket dem for konservativt, de kunne telt med de skipene som er innom Rosenberg. Utslipp er utslipp.

– I verste fall må vi hente fra kommunekassen, men vi syns det er veldig uheldig om kun Stavanger skal måtte gjøre det – en av de store havnebyene – og resten av landet får støtte fra staten.

Bittert, mener Søndeland, men prosjektet må videre.

– Hadde de telt med økning i neste års cruisetrafikk, gjerne bare ett skip til fra Rosenberg, så hadde vi nok vært innenfor med de gamle kriteriene. Jeg er ganske sikker på at vi får godkjenning neste år.

LES OGSÅ: Ønsker færre cruiseturister til Norge

Høyre er enige

– Vi mener også at beslutning er feil, sier ordførerkandidat John Peter Hernes (H) til RA.

– Som cruiseskipshavn har vi nødt til å få til et landstrømanlegg. Vi må møte Enova med redigert søknad og legge mer trøkk bak alle de grunnene vi mener dette er viktig for. Vi må også se på hvordan vi kan sikre at får dette til uavhengig av Enova.

Mer fra Dagsavisen