Stavanger

Går nye veier for å selge bolig

Eiendomsmegler Michael R. Myhre har full forståelse for at boligselgere velger kreative løsninger for å skape blest rundt boligen sin. – Men det er ikke sikkert det får så stor effekt.

Bilde 1 av 3
Nylig skrev Stavanger Aftenblad om en kvinne som lovet 50.000 kroner til den som skaffet henne en boligkjøper. Joachim Jaastad går også litt lenger enn de fleste for å få solgt boligen sin. Søndag annonserte han at én av dem som deler boligannonsen hans på Facebook skal få 1000 kroner.

– Jeg tror det er mer nødvendig nå enn før å tenke litt kreativt for å nå ut til rett kjøper. Tidligere «sloss» folk om å få kjøpt. Nå sloss folk for å få solgt. 1000 kroner er en lav risiko – med potensielt høy uttelling, sier Jaastad til RA.

LES OGSÅ: Boligmarkedet bekymrer

Innlegget hans er delt av 260 personer, og tallet stiger jevnt.

Når 13.000 potensielle kjøpere

– Hvis vi tar høyde for at disse 260 når ut til 50 nye personer hver, har altså 13.000 flere sett annonsen enn før stuntet, sier Jaastad.

Ikke alle som deler innlegget er interessert i 1000-lappen.

LES OGSÅ: Er taperne på boligmarkedet

– Det noen som har gitt beskjed om at de ikke ønsker penger. Andre har vært skeptiske til om jeg faktisk kommer til å betale ut pengene. Til dem kan jeg si at jeg vil skrive opp alle navn på lapper, legge dem i en bolle og trekke en vinner. Dersom vinneren ikke ønsker å motta pengene, overfører jeg 1000-lappen til Redd Barna.

Innbytte

Eiendomsmegler og daglig leder i Eie Stavanger ved Rogaland Eiendomsmegling AS, Michael R. Myhre, synes det er et morsomt stunt.

– Du kan ikke klandre kundene for å tenke kreativt. Det er utfordrende tider. De ser jo at eiendomsmeglerne sliter med å få solgt boligene deres, sier Myhre og legger til at eiendommer i de mest attraktive bydelene fortsatt går godt.

LES OGSÅ: - Unge inn på boligmarkedet

– Men en del objekter blir liggende, og de blir liggende lenge. Kundene gjør derfor en del på eget initiativ, og mange spør oss til råds. Som megler skal en være forsiktig. Blir man for kreativ i sitt ønske om å skape blest rundt boliger, kan man framstå som litt useriøs, sier Myhre.

Hos Eie opplevde de nylig at en selger ønsket en prisantydning som kunne vekke oppsikt.

– Vedkommende ba om prisantydningen 2.444.444, tror jeg det var. Det gir kanskje oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis den typen som fører til salg.

Flere selgere tilbyr seg å ta andre objekter i innbytte.

– Ett eksempel var en kar som hadde en eksklusiv leilighet for salg: Han tilbød seg å ta en hytte eller en nyere enebolig i innbytte.

Tilbyr penger

Myhre har også opplevd at selgere har tilbudt ekstra penger til megleren som selger boligen.

LES OGSÅ: – Alvorligste nedgang i boligmarkedet på 30 år

– Det er jo selvsagt ikke lov. Vi gjør vårt ytterste uansett, og tar ikke imot ekstra honorar for å presse igjennom et salg.

På den riktige siden av loven finner vi dem som tilbyr seg å koste oppussing for kjøperen, for eksempel ved å fornye badet eller kjøkkenet i boligen.

Det tok 77 dager å få solgt en bolig i Stavanger i februar.

– Er det håp for desperate boligselgere der ute?

– Ja, men det skal bli litt tyngre før det blir bedre. Når folk ser at situasjonen i oljemarkedet normaliseres, vil de begynne å handle igjen – men det blir nok ikke dette året.

– Realisme er alltid tryggest

Eiendomsmegler og forfatter av «Boligboken», Christer Vikebø, ber boligselgerne om å være realistiske.

LES OGSÅ: Får tilskudd til 145 studentboliger

Eiendomsmegleren som holder til i Bergen, er forfatter av forbrukerboken «Boligboken» og også utgiver av mobilapplikasjonen «Boligkjøpet». Han har vært eiendomsmegler siden årtusenskiftet. På det meste omsatte han 248 bruktboliger på ett år (omtalt som en uoffisiell norgesrekord).

– Det er ikke uvanlig at man prøver å gjøre boligen sin mer attraktiv på andre måter enn ved å gå ned i pris. Du ser det overalt. Selgere lokker med ulike oppgraderinger. På prosjekterte boliger får du med en peis eller et dyrere kjøkken. Men til sjuende og sist er det bedre å stikke fingeren i jorden og være realistisk, sier Vikebø.

Han er usikker på om kreative forsøk på å skape oppmerksomhet rundt et boligsalg har den ønskede effekten.

Trygg oppskrift

Boligmarkedet i Bergen er for tiden er mye hetere enn boligmarkedet i Stavanger. Mens omsetningstiden i Stavanger var 77 dager i februar, var den kun 25 dager i Bergen. Vikebø er likevel klar på hvilken strategi som gjelder – både i gode og dårlige tider.

LES OGSÅ: Skeptisk til leie for eie-forslag

– Det er bare én måte å gjøre et godt boligsalg på, og det er å sette riktig pris. Realisme er alltid den tryggeste oppskriften, mener Vikebø.

Han har fått med seg utspillet fra administrerende direktør Knut Sirevåg i Eiendomsmegler 1 SR-Eiendom. I lederen i forrige utgave av boligavisen til selskapet, skriver han følgende: «Vi meglere er så ivrige etter å få salgsoppdraget at vi tidvis bruker urealistisk høy prisantydning som et våpen for å vinne konkurransen.»

– Uheldig

– Hvis antallet meglere er så høyt i forhold til antall oppdrag at det fører til en for høy prisantydning, er det svært uheldig, sier Christer Vikebø.

Når det kommer til Facebook-stuntet til Joachim Jaastad, tror Vikebø at Jaastad kunne fått mer valuta for pengene ved annonsering.

– I stedet for å gi 1000 kroner til en tilfeldig person som deler annonsen, kunne han brukt 1000 kroner på å annonsere på Facebook. Det tror jeg ville vært en mer effektiv bruk av pengene, avslutter Vikebø.

Mer fra Dagsavisen