Om Viking fyller disse setene vil det betyr store inntekter for klubben. Spesielt i en semifinale

Full klaff kan gi Viking 13 millioner

Viking er klare for NM-semifinale og henger med i medaljekampen i serien. Full klaff kan fort gi klubben 13 ekstramillioner.

I regnestykket til RA forutsetter «full klaff» at de mørkeblå sikrer seriesølv og vinner cupen – med en utsolgt semifinale på hjemmebane.

Les også: Viking - Sarpsborg i semifinalen i cupen

I serien ligger RBK for langt foran til at det skal være realistisk å utfordre dem. VIF og Stabæk er dog mulige å ta igjen.

For å regne fram tallene må det tas hensyn til syv hovedpunkter som alle gir inntekter som vil overstige Vikings opprinnelige budsjett. Disse er mediepotten i Tippeligaen, hjemmekamp i semifinalen, NFF-bonus for semifinale, NFF-bonus for finale, NFF-bonus for å vinne NM, effektsalg til en cupfinale og flere tilskuere på de seks siste seriekampene.

Mediepotten størst
Mediepotten i Tippeligaen er hvor de største mulighetene for økte inntekter ligger. Denne er delt i tre. Biten som vil gjøre betydelig forskjell er utbetaling for tabellplassering. En andreplass vil gi klubben 16.813.444 kroner ifølge NTFs egne tall.

– Vi har budsjettert med ni millioner i tabelldelen av mediepotten, sier konstituert direktør Henning Johannessen til RA.

De to andre delene av mediepotten er utvikling og kommersiell del. Utvikling er en støtte til besatte stillinger. Kommersiell pott går på hvor mange kamper som er flyttet fra hovedrunden – samt medieomtale og tilskuersnitt over siste tre år.

– Her tror vi ikke det bli store endringer. Det eneste jeg ser er at vi kanskje kan få en diskusjon rundt utvikling og ubesatte stillinger, men vi mener at det er naturlig med noen åpne måneder når noen slutter, sier Johannessen.

Cupkroner
Cupen kan også gi store inntekter. Johannessen opplyser at en finaleseier totalt vil generere litt over halvannen million kroner i rene bonuskroner. Får Viking en semifinale på hjemmebane ruller kronene inn. 16.000 tilskuere, og utsolgt stadion, vil generere 2,38 millioner kroner i billettinntekter. Det forutsetter at bruker Vikings tall med en snittpris på 175 kroner per billett. Da er 15 prosent til motstander trukket fra.

En spennende serieavslutning vil også kunne gi flere tilskuere. Etter det RA kjenner til selges det om lag 2000 enkeltbilletter i snitt – utover sesongkortene – per kamp. Det er ikke usannsynlig å legge 1000 ekstra til det tallet i en medalje­strid. Det vil generere en ekstra million alene over de siste seks hjemmekampene.

Med seriesølv og cupgull vil også bonuser fra samarbeidspartnere slå inn. I følge Johannessen får dette liten effekt.

– Det vil omtrent gå opp i opp med det spillere og trenere har i kontraktsfestet bonus.

Effektsalg rundt en cupfinale vil dog være svært lukrativt. Ifølge BT regnet Brann med en million kroner her i forbindelse med cupfinalen i 2011.

– Det er nok ikke et urealistisk tall, sier Johannessen.

Europaliga
Om alle parameterne slår heldig ut for Viking vil klubben kunne sitte igjen med elleve millioner kroner ut over eget budsjett. Selv om Johannessen ikke vil gi garantier sier det seg selv at et pluss i 2015 er innen rekkevidde. Dette kan også langt på vei bidra til å skyve Viking ut av rød sone.

På lengre sikt vil det også gi inntekter. Gulroten er et gruppespill i Europaligaen i 2016.

– Da snakker vi nok inntekter på titalls millioner kroner.

Vårt «best case»-scenario vil også kunne gjøre underverker for markedsavdelingen. De skal reforhandle flere av de største avtalene nå. Med problemene i oljen har ikke salgssjef Kjartan Salvesen en lett jobb.

– Betydningen av suksess på nivået du beskriver har vi ikke hatt erfaring med. Derfor er det vanskelig å fastslå noe. Men det er klart at vi har et sulteforet publikum – og samarbeidspartnere som mest av alt vil ha store øyeblikk med Viking. Heldigvis har vi fantastisk lojale samarbeidspartnere og publikum, og vi vet at alle ønsker Viking tilbake på toppen.

Noen salgsrekorder kan nok ikke Salvesen vente seg å slå uansett. Tidene er i endring

– Situasjonen er mye mer utfordrende enn for to år siden. Det er umulig å forutsi hva som vil skje om alt klaffer sportslig. Det som nå skjer på banen er selvsagt positivt. Folk er i ferd med å ta stadion tilbake. Det rekrutteres nye fans – og nye sponsorer, sier Salvesen.

Han skjønner likevel sponsorene som eventuelt må takke av.

– Vi har respekt for situasjonen. Om noen må trekke seg ut handler det nok ikke nødvendigvis om lyst.