Stavanger

Frykter ulykker for Kampen-barn

FAU melder om flere nestenulykker og farlige situasjoner etter omlegging i Misjonsveien. Både foreldre og politikere er bekymret.

Bilde 1 av 2

Følg RA på Facebook og Twitter!

Omlegging av Stokkaveien til forkjørsvei og lysregulering av krysset Misjonsveien-Stokkaveien har fått en rekke uheldige virkninger: Trafikken hoper seg opp i krysset Misjonsveien-Seehusens gate i rushtiden rett før skolestart, biler presser på, kjører inn i selve krysset og sperrer dermed for sideveiene, og elever ender tidvis opp med å gå sikksakk mellom biler i fotgjengerfeltet.

– Ekstra ille er det når biler kjører for langt inn i krysset, får rødt lys og rygger mot gangfeltet, der barna har fått grønt lys, sier Imme Dirks Eskeland i Trafikkgruppa i FAU på Kampen skole til RA.

Nye kjøremønstre

– Køene på Misjonsveien og Stokkaveien får også bilister til å velge å kjøre smågatene i stedet, med det resultat at disse gatene, noen uten fortau og med mange parkerte biler, blir utrygge for barneskoleelevene.

– Vi foreldre blir bekymret, og trafikken i sidegatene øker enda mer fordi utrygge foreldre nå velger å kjøre sine barn til skolen, sier FAU-leder Linda Øverland.

FAU-representantene har vært i kontakt med Statens vegvesen, som har ansvar for hovedveiene.

– Dialogen har vært god, vi er blitt møtt med forståelse, og det ble gjort justeringer på lyskryssene. Det er blitt litt bedre i det siste, men det er langt fra nok, sier Øverland.

Har søkt i fire år

Hun har engasjert seg i trafikksikkerheten ved Kampen skole de siste fire årene.

– Vi har søkt om flere overganger, skilt og humper, men ikke blitt hørt av kommunen, sier Øverland, som peker på at det er kommunen, ikke primært Vegvesenet, som har ansvaret for manglende sikkerhet i smågatene.

Ny kampanje

FAU organiserer trafikkvakter og drar i gang gå-til-skolen-kampanjer.

– Det er ironisk at det er foreldre som selv bidrar til økt utrygghet ved å kjøre egne barn, sier Eskeland.

Foreldrene sliter med utryggheten de daglig kjenner på.

– Det er en utrolig ubehagelig situasjon. Det er ikke godt å vite at det er utrygt så mange plasser, og jeg er veldig glad for at det ennå ikke har skjedd noen alvorlige ulykker, sier Øverland.

Hun trekker fram både Misjonsveien, Stokkaveien, Kampens gate og Tanke Svilands gate som områder der foreldre er bekymret for elevene sine.

– Når mange foreldre kjører barna helt til rundkjøringen ved skolen, oppstår det også situasjoner som kan bli farlige der rett før skolestart, sier Øverland.

FAU på Kampen skole lanserer etter høstferien en helt ny konkurranse i tillegg til den årlige reflekskonkurransen, «Aktive skolebarn», en gå-til-skolen-konkurranse for 1.–7.-klasse. Lærerne skal foretar daglige tellinger i klasserommet og krysser av for dem som har gått til skolen.

– Dette kan bidra til bedre helse, mindre CO2-utslipp og mindre trafikkfare. 60 prosent av CO2-utslippene i Stavanger kommer fra biltrafikken, og mer aktiv skolevei kan redusere stillesittingen, sier Eskeland.

Tar saken

Kjetil Nordbø (Ap) har tatt opp saken i Eiganes og Våland bydelsutvalg.

– Situasjonen i Misjonsveien bekymrer. Køene er lange, biler kjører inn i krysset og blir stående fast der, og biler blir stående på gangfelt, slik at barna må gå slalåm mellom bilene, sier Nordbø til RA.

Lederen i bydelsutvalget, Fremskrittspartiets Leif Arne Moi Nilsen, deler Nordbøs bekymring.

– Én ting er forholdene nå mens det ennå er noenlunde lyst når barna går på skolen. Nærmere vinteren blir det enda verre, sier Moi Nilsen.

Bydelspolitikerne mener som FAU-foreldrene at trafikkforholdene er blitt verre etter at det ble satt opp lysregulering i T-krysset Misjonsveien- Stokkaveien, til tross for at én av intensjonen med lysreguleringen nettopp var å gjøre skoleveien tryggere.

Utvalgslederen ble denne uken igjen kontaktet av en forelder som meldte at han og hans to gutter var nær ved å bli påkjørt i Brønngata, som nå er gjennomfartsvei på grunn av køer på Stokkaveien.

– Køproblemene i Misjonsveien gjør at bilister tar i bruk smågatene til fare for skoleelevene, sier Moi Nilsen.

Et samlet bydelsutvalg spør om de negative konsekvensene med lysregulering ble vurdert før lyskrysset ble etablert, om hva som må gjøres for å sikre at ikke skolebarn og andre utsettes for farlige trafikksituasjoner på sideveiene som benyttes for å unngå køen, og hva som kan gjøres med at fotgjengeroverganger blokkeres, og de vil ha raske tiltak.

– Det må ikke gå så langt at det skjer en alvorlig ulykke først, sier Moi Nilsen.

Rett før forrige helg gjorde Statens vegvesen endringer for å lette på køene i Misjonsveien.

– Vi har justert programmene i lyskryssene slik at det blir lenger grønt på Misjonsveien i morgenrushet, sier overingeniør Tarjei Østmoe i Statens vegvesen.

Han peker på at travle bilister skaper trafikkfare.

– Litt av problemet er at bilister kjører inn i krysset slik at de blir stående og sperre inne i selve krysset og på fotgjengerovergangene. Det skaper trafikkfarlige situasjoner, og det må bilistene unngå, sier Østmoe.

Mer fra Dagsavisen