Stavanger

Frykter taxikrig på flyplassen

Stygge blikk, kjefting og fotografering. Bryne taxi blir presset bort fra flyplassen av taxiselskaper på Nord-Jæren. Følg reglene, sier Stavanger og Sandnes taxi.

Bilde 1 av 3

– Det begynte for to uker siden. Den siste uken har det bare blitt verre og verre, sier Francis Osafo, styreleder og daglig leder av Bryne taxisentral.

– Det er ampert i taxibilkøen på flyplassen. Sjåfører fra Stavanger og Sandnes taxi prøver å jage oss vekk. De mener vi stjeler kundene deres og de nekter oss å stå på flyplassholdeplassene. Her om dagen var det fem sjåfører som var truende og ville at jeg skulle fjerne meg, forteller taxisjåfør Aleksandr Katashov.

Nye regler

Midlertidige regler for taxinæringen, bestemt av samferdselsutvalget i fylkeskommunen 26. august, gjør at taxisentralen utenfor Nord-Jæren ikke får lov til å stå på holdeplasser på Nord-Jæren. Bakgrunnen for vedtaket er at taxinæringen sliter med å færre kunder. Endelige bestemmelser blir vedtatt i samferdselsutvalget 21. oktober. Bryne taxi har sammen med andre taxisentraler på Jæren sendt inn en skriftlig klage på det midlertidige vedtaket.

For sjåførene i Bryne taxi er lufthavnen en av de viktigste inntektskildene. Uten tilgang til flyplassen er sjåførene redd de skal gå konkurs.

– Oljekrisen påvirker også sørover, ikke bare i Stavanger. Dessuten er flyplassen til for hele distriktet. Mange kunder skal til Bryne. Det er ikke riktig at Stavanger og Sandnes taxi skal ta disse kundene, som egentlig er våre, sier Osafo.

– Kampen om kundene spisser seg til. Situasjonen blir mer og mer anspent. Jeg frykter en stor konflikt i taxinæringen om dette fortsetter, sier Katashov.

Fotograferes

Bryne-sjåførene sier har de ved flere anledninger blitt tatt bilde av sjåfører fra andre taxiselskap.

– De sier de skal sende det inn til samferdselsutvalget slik at vi skal miste løyve. Jeg er rystet over oppførselen. Hvorfor oppfører de seg som flyplasspoliti? Det burde vært nok kunder til alle på flyplassen, sier Osafo, som mener det er altfor mange taxiløyver i omløp.

– Mye hadde blitt bedre for sjåfører og kunder om man bare fikk ha et løyve per sjåfør. Det er for mange som har fem-seks, sier Katashov.

– De andre skal ikke stå på flyplassen

Styrelederne i Stavanger og Sandnes taxi mener vedtaket må bestå.

– Vedtaket gjort av samferdselsutvalget er klokkeklart. Taxisentraler som ikke har sitt daglige virke på Nord-Jæren får ikke stå på flyplassen, sier Lars Alsåker, styreleder i Sandnes taxi.

Han forstår at sjåførene i Bryne taxi og andre taxisentraler på Jæren er frustrerte, men han ber dem følge reglene.

– Jeg har en viss forståelse for at de er frustrerte, i og med at vedtaket ikke sier noe om at taxier på Nord-Jæren ikke kan kjøre på deres område.

– Det blir omkamp om reglene 21. oktober. Selv vil vi gå inn for at taxier utenfor Nord-Jæren ikke får benytte seg av holdeplasser på Nord-Jæren, inkludert flyplassen. Men de må gjerne kjøre kunder fra Bryne til flyplassen.

Alsåker synes det er dumt om Bryne-sjåførene føler seg truet og at det er ampert i taxikøen på Sola.

– Det har vært tilfeller der folk har kjeftet, men mine tilbakemeldinger er at ingen har vært truende. Våre sjåfører har blitt oppfordret til å fotografere sjåfører som ikke følger reglene. At disse blir tatt bilde av, må de faktisk bare finne seg i. Om de ikke liker det, så må de i stedet følge reglene, sier Alsåker.

Styreleder i Stavanger taxi, Trond Ramsland, tolker vedtaket som endelig, ikke midlertidig. Men han sier det er politikerne som legger til rette for rammebetingelsene. Som Alsåker er han klar på at vedtaket må bestå. Taxier fra Jæren skal ikke operere på Nord-Jæren, mener han. Kundegrunnlaget er for svekket.

– Det er naturlig at våre sjåfører hisser seg opp. Vi har sagt at de kan bilder, men ikke gjøre noe mer. Ikke si noe. Nettopp for å forhindre knuffing. Men Bryne og de andre framprovoserer når de gjør noe som de ikke har lov til, sier Ramsland, som mener det er altfor mange løyver i omløp. Selv vil han redusere antall løyver med 25 prosent. I dag er det 532 løyver på Nord-Jæren.

– Problemet er at mange kjører andre steder enn der de har løyve. Da får vi en opphoping i Stavanger og på flyplassen. Jeg vet også at publikum sliter med å få taxi på Bryne fordi alle er i Stavanger i helgene, sier han.

Samferdselsutvalget: – Kun midlertidige taxiregler
Ellen Solheim (KrF), leder for samferdselsutvalget sier nye regler kommer 21. oktober.

Hun sier et samlet utvalg står bak den midlertidige ordningen om at taxibiler utenfor Nord-Jæren ikke får operere på holdeplasser på Nord-Jæren. Men hun påpeker at det ikke er en permanent løsning.

– Ordningen som gjelder nå er en midlertidig ordning. Samferdselsutvalget skal behandle nye regler 21. oktober, sier Solheim til RA.

– I forkant skal vi samle hele taxinæringen med én representant hver for innspill. Vi skal forsøke å finne fram til den beste løsningen for hele taxinæringen. Alle taxisentraler skal bli hørt, sier Solheim.

Årsaken til de midlertidige reglene er færre kunder.

– Svikten har vært størst på Nord-Jæren. Derfor imøtekom et samlet utvalg ønsket fra taxinæringen på Nord-Jæren, forklarer Solheim.

– Betyr det at taxier fra for eksempel Bryne ikke kan stå på flyplassen?

– Regelverket er ikke tydelig nok. Om man har løyve i Hå eller Egersund, så er det ikke meningen at de skal kjøre i Stavanger, svarer Solheim.

– Det vil alltid være krangel om hvor taxiene kan stå. Jeg mener det er for mange løyer, og jeg har sendt spørsmål til taxisentralene om hvor mange løyver de mener det er behov for. Bildet har forandret seg. Det er færre kunder.

– Jeg tenker ingenting om at det er amper mellom sjåfører. Jeg hører også at taxier fra Nord-Jæren ikke føler seg velkommen i sørfylket, forteller Solheim.

Mer fra Dagsavisen