Stavanger

Frykter at oljebransjen glemmer å spare når oppgangen kommer

Kuttene og effektiviseringen må være varige, understreker Statoil. UiS-professor Reidar B. Bratvold ser ikke bort ifra at det blir glemt når tidene blir bedre igjen.

Bilde 1 av 3

Kostnadsbesparelser er ett av temaene under Solastrandseminaret om olje og økonomi i regi av Norsk Petroleumsforening. Statoil, ved Bernt Tysseland, fortalte om Statoils STEP (Statoil Technical Efficiency Programme), og hvordan selskapet har kuttet, effektivisert og forbedret alle ledd.

– I 2014 var målet å spare 1,3 milliarder amerikanske dollar til 2016 og framover. I 2015 økte vi kuttmålet til 1,7 milliarder dollar. Men, samme år var faktisk besparelsen på 1,9 milliarder dollar, fortalte Tysseland fra podiet.

LES OGSÅ: CHC Helikopter Service må kutte

– Vi ser et ytterligere forbedringspotensial på totalt 2,5 milliarder dollar, sa Tysseland,

Før oljenedgangen, som begynte sommeren 2014, hadde kostnadene på norsk sokkel firedoblet seg.

– Ikke bare et skippertak

Fra podiet understrekte Tysseland viktigheten av at endringene, kuttene og effektiviseringsgrepene som nå gjøres må være varige.

– Vi må ikke la dette være et skippertak. Forbedringene må være kontinuerlig, sa Statoil-toppen.

LES OGSÅ: Enda flere må gå i Norske Shell

– Statoil skal drive lønnsomt, uansett om oljeprisen er 100 eller 30 dollar fatet, sier han.

Målet er en break-even på under 40 dollar fatet på alle prosjekter, sier Tysseland.

Kritikk fra salen

– Men hvordan havnet Statoil, og andre selskaper i denne situasjonen, spurte UiS-professor Reidar Brumer Bratvold fra salen.

Overfor RA forklarer han hvorfor han stilte spørsmålet.

– Jeg har fulgt oljeindustrien i 30 år. I alle år har bransjen håndtert svingninger dårlig. Alle vet at oljebransjen går i sykluser. Likevel blir bransjen like overrasket hver gang det går dårlig. Og hver gang brukes det enormt mye penger i gode tider, sier Bratvold.

LES OGSÅ: Aker Solutions og FMC permitterer til sammen 300 ansatte

Han frykter at historien vil gjenta seg igjen.

– Bransjen glemmer fort dårlige tider.

– Er kuttene er spill for galleriet?

– Jeg sammenligner det med et butikksalg. Man skrur opp prisene i forkant, og så kutter man og kaller det salg. Følelsen min er at det her er snakk om det samme. Det virker som at selskaper har god kostnadskontroll i dårlige tider, og lite kontroll i gode tider. De skylder på markedet, men det rimer ikke i mitt hode. Men, forstå meg riktig. Jeg mener Statoil har gjort en god og nødvendig kuttjobb, sier Bratvold til RA.

– Lengre krise gir bedre hukommelse

Tore Guldbrandsøy i Rystad Energy er usikker på om oljebransjen vil forsette på et edruelig kostnadsnivå – selv i gode tider.

– Jeg håper endringene blir varige, sier leder for Rystad Energys stavangerkontor, Tore Gulbrandsøy.

Det samme sa Statoil under Solastrandseminaret om olje og økonomi på Clarion Hotel Air på Sola mandag.

– Hvorfor glemmer man dårlige tider i gode tider?

– Man glemmer etter hvert som tiden går. Det er naturlig at kostnadene øker når oljeprisen går opp, spesielt på service og innkjøp. Dessuten er oljebransjen en syklusbransje. Svingninger kommer hele tiden, sier Guldbrandsøy.

LES OGSÅ: Resultatene på norsk sokkel falt til under det halve

– Er det noe som tyder på at bransjen vil «huske bedre», og opprettholde et edruelig kostnadsnivå når bedre tider kommer?

– Aldri før har det blitt kuttet så mye på denne måten i denne industrien. Vi har sett enorme endringer. Derfor er det naturlig å tro at det denne gangen vil bli annerledes. Varige kutt er noe alle ønsker, og det er noe alle jobber for. Men om det skjer, er vanskelig å si, svarer Guldbrandsøy.

Oljeanalytikeren sier jo lenger en krise varer, jo lenger husker man.

– For riggeierne og supply vil nedgangstiden vedvare en stund til. Jo lenger man opplever dårlige tider, jo bedre husker man, sier Guldbrandsøy.

LES OGSÅ: Debatt: Livet i utenforskapet

Mer fra Dagsavisen