Nyheter

Frp vil ha elsparkesykler i Stavanger

Frp ønsker elsparkesykler velkommen til Stavanger, og mener minst mulig regulering er viktig. Stavanger kommune er skeptisk til frislipp.

I slutten av august skal spørsmålet om elsparkesykler skal bli en del av bybildet i Stavanger eller ikke, opp til politisk vurdering. Kristoffer Sivertsen, leder i Stavanger Frp, håper utfallet blir positivt.

– Jeg blir veldig overrasket dersom Stavanger kommune viser seg å være ekstremt gammeldagse og sier nei til dette, eller kommer med voldsomme restriksjoner på bruken, sier Sivertsen til RA.

Sivertsen pendler ofte til Oslo, og mener Stavanger burde se til hovedstaden for å henge med på utviklingen innen ny teknologi.

– Jeg mener at vi skal ønske elsparkesyklene velkommen til smartbyen Stavanger. Jeg synes det er kult at noen bedrifter ønsker å satse på innovasjon i Stavanger. Elsparkesykkelen er et nytt transportmiddel som gjør det lettere å komme seg fra A til B, spesielt da bussen gjerne stopper et stykke fra der folk bor til der de skal, forklarer Sivertsen.

«Oslotilstander» 

Trygve Petter Nilsen, leder for Veiseksjonen i Stavanger kommune, er klar på at han ikke ønsker seg «Oslotilstander» i Stavanger.

– Vi må ha ryddighet, og vi må ha dette inn i kontrollerte former. Vi har ingen ønsker om å slippe dette løst slik som i Oslo, sier Nilsen til RA. Han understreker at saken skal opp til politisk behandling den 27. august, og at det er viktig å få klare retningslinjer på hva politikerne mener om saken, og hvordan den skal håndteres.

– Vi ønsker å være en offentlig regulator, og vi ønsker å få elsparkesykkel-utleienæringen inn i system fra dag én, og ikke slippe alt løs og la det bli «fritt fram» for hvor man slenger fra seg elsparkesyklene, sier Nilsen.

Han sier de ønsker å bruke de virkemidlene de har, og han mener bestemt at det er Stavanger kommune som eier de offentlige arealene i kommunen, som gjør at de har loven på sin side hvis de sier nei til elsparkesyklene.

– Man må ha tillatelse til å drive næring på disse arealene. Jeg forstår ikke at Oslo ikke bruker denne retten sin mer, sier Nilsen.

Sivertsen mener man ikke burde bruke begrepet «Oslotilstander» om elsparkesykler, men heller i saker om barnehage eller innvandring. Han mener elsparkesykler fungerer fint i hovedstaden.

Gyllen middelvei

Dag Mossige, varaordførerkandidat for Stavanger Ap, mener elsparkesykkelen er et fantastisk framkomstmiddel, som kan være et godt verktøy for å få folk til å sette fra seg bilen, men at det kreves regulering spesielt for utleiemarkedet.  – Det er viktig at noens frihet ikke skal gå ut over andre sin frihet. Derfor er det viktig å høre på innspill på hvilke reguleringer som trengs. Det kan for eksempel være lurt å innføre soner på hvor det er lov å sette de fra seg, sier Mossige til RA.

Han understreker at det ikke er nødvendig å verken si nei til alt, eller at det er fritt fram for alle. Han mener det lureste er å finne en gyllen middelvei.

– Utfordringene løses selv

– Hva tenker du er den største utfordringen med elsparkesykler i Stavanger? 

– Jeg tenker vi heller skal se positivt på det. Nå har elsparkesykkelleverandører holdt på i andre byer en stund, og gjort seg opp en del erfaringer. Det gjør at de har bedre grunnlag på å se hva som har fungert bra og hva som har fungert mindre bra, og ta med seg dette til Stavanger. Jeg tror markedet vil fikse mye av dette selv, sier Sivertsen.

Han utdyper at ingen vil ha et produkt, eller en tjeneste, som oppfattes som skjemmende. Det vil si at bedriftene som leverer tjenesten vil sørge for at det ikke ligger sparkesykler slengt rundt forbi, og at bedriftene vil være flinke til å informere sine kunder om å bruke sunn fornuft og forholde seg til lover og regler, mener Sivertsen.

– Jeg mener vi må spille på lag med aktørene, og være en ja-kommune. Vi må heller finne gode løsninger sammen med aktørene, istedenfor å sette oss på bakbeina. Jeg tror dette kommer til å gå veldig fint, og jeg tror det kan gjøre Stavanger til en kjekkere by å bo i, jobbe i, og besøke, sier Sivertsen.

Viktig å regulere

Nilsen i Stavanger kommune håper politikerne vurderer alle sider av denne saken, og at de har vurdert plusser og minuser.

– Det er skremmende å lese om alle ulykkene knyttet til elsparkesykler. Det er viktig å regulere dette, sier Nilsen.

Sivertsen mener de har vurdert begge sider av saken godt.

– Det er soleklart flere fordeler med elsparkesykler enn ulemper og det er heller ingen som vil forby sykler på grunn av ulykker.

Mer fra Dagsavisen