Nyheter

Fortgang for Rogfast

Rogfast blir lagt fram for Stortinget før påske.

Bilde 1 av 2

Dette betyr at Stortinget kan ferdigbehandle Rogfast før det tar sommerferie

E 39 Rogfast vi gi ferjefri kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.

Prislappen er nå estimert til om lag 16,4 milliarder kroner, skriver NRK. Kostnadene har økt ved flere anledninger, blant annet fordi stigningsgrader for tunnelen er justert for å ivareta sikkerheten.

– Nå blir Rogfast en realitet. Dette er en gledens dag. Proposisjonen om Rogfast kommer til Stortinget før påske, og dermed sikres behandling i inneværende stortingsperiode, sier Tina Bru i Høyre til NRK.

– Ekspressbehandling

Heller ikke Aps Torstein Tvedt Solberg er fremmed for litt Rogfast-entusiasme.

– Ap vil ha ekspressbehandling i Stortinget, men det forutsetter at vi får en godt utarbeidet sak, sier Tvedt Solberg til RA samtidig som han benytter sjansen til å minne om at samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) garanterte at denne saken skulle leveres i 2016.

– Så det som kommer i dag er et halvt år forsinket. Vår viktigste jobb på Stortinget blir å sikre at vi raskt får tatt første spadestikk, sier Tvedt Solberg.

Tunnelen er planlagt fra Harestad i Randaberg kommune til Laupland i Bokn kommune, og blir rundt 26,7 kilometer lang. I tillegg skal det bygges en arm på rundt fire kilometer opp til Kvitsøy. Rogfast blir verdens lengste undersjøiske veitunnel.

Mer fra Dagsavisen