Nyheter

Fornøyd med mindre båtfyll

Redningsselskapet i Stavanger synes det har blitt mindre festing på sjøen, men oppfordrer likevel til å la ølen stå igjen på kaien.

– Når du har alkohol i blodet blir du sløvere og sløvere, og båtene går fortere og fortere. Samtidig blir konsekvensene og faren for å gjøre noe galt større og større.

Det sier Knut Johansen, medieansvarlig i Redningsselskapet Sjøredningskorpset Stavanger (RSRK).

– Redningsselskapet har nulltoleranse for alkohol, og oppfordrer alle til å være edru på sjøen. Sjøen virker tilsynelatende som en bred vei, men det er ikke alltid den er det, sier Johansen til RA.

LES OGSÅ: 1 av 3 reagerer på alkoholbruk rundt barn

Positiv utvikling 

Statistikk fra Sjøfartsdirektoratet viser at de siste fem årene er 35 av de 155 omkomne på sjøen registrert som alkoholpåvirket. Dette tilsvarer om lag 22 prosent. I 2017 er om lag 34 prosent av de omkomne registrert som alkoholpåvirket.

Johansen ønsker ikke å svartmale, og sier at båtførere har blitt flinkere, og at det ikke er like mye festing til sjøs som det har vært tidligere.

– Ja, det har vært en positiv utvikling de siste årene. Tidligere var det mer fest på sjøen, men det har blitt bedre. Jeg tror folk har blitt mer oppmerksomme på hvor fort ting kan gå galt, og at de kanskje har lest seg litt opp, sier han.

LES OGSÅ: Helsedirektøren: Pass på at sommerfesten ikke skremmer barna

4 av 10 vil senke grensen

Ifølge Båtlivsundersøkelsen fra 2018 sier 1 av 3 (35,1 prosent) at promillegrensen bør være som dagens grense på 0,8. 4 av 10 (41,7 prosent) mener den bør ligge på 0,2 (som i veitrafikken).

15,9 prosent mener grensen bør være på 0,5. Det er større andeler som heller mot strengere grenser ved denne målingen, enn ved forrige måling, ifølge undersøkelsen.

I tillegg mener 4 av 10 (38,9 prosent) at fartsgrenser til sjøs bør bestemmes lokalt ved kommunale myndigheter slik det gjøres i dag. 1 av 3 (33,5 prosent) mener det bør bestemmes nasjonalt.

I mai og juni hadde Redningsselskapet i Rogaland totalt 91 oppdrag som involverte fritidsbåter, og totalt 173 personer ble assistert, opplyser RS i en pressemelding. Flesteparten av disse gjaldt framdriftshavari og slep av båt.

LES OGSÅ: Ber sjefene korke flaska

Fart er farlig

Knut Johansen får støtte av båtfører Terje Borsheim i RSRK når det gjelder båtfolkets alkoholvaner.

Borsheim har vært frivillig i 15 år, og ser en klar forbedring når det gjelder alkoholbruk på sjøen.

– Folk er mye flinkere nå, enn de var for bare ti år siden. Det er ofte at det er alkohol i båten, men at fører holder seg unna, og at de venter med ankerdrammen til de faktisk har kastet anker, sier Borsheim til RA.

– Det har skjedd en holdningsendring her, og det er nok sannsynligvis fordi det har vært mye oppmerksomhet rundt alkohol, alkoholbruk i båt og alkoholrelaterte ulykker de siste årene, legger han til. 

Han mener likevel at det aller farligste på sjøen er fart.

– Farten i seg selv er farlig. En promille på 0,8 kombinert med fart er veldig farlig. En båtfører som kjører en båt i 30 knop bør være oppmerksom på en helt annen måte enn en som fører en snekke i fire knop. Fart er vesentlig når vi snakker om promillegrensen, for det handler om både reaksjonsevne og vurderingsevne, sier Borsheim.

LES OGSÅ: Fire av ti har sett berusede nordmenn med barn på utenlandsferie

Politiet: – Færre tatt i promillekontroll i sommer

Politiet er enige med Redningsselskapet i at det har skjedd en holdningsendring til sjøs.

– Så langt i sommer har vi hatt en del promillekontroller, og kun et par stykker har blitt tatt med for høy promille. Det er færre som er tatt med promille i år enn tidligere år, så jeg er enig i det Redningsselskapet sier om at det har skjedd en forbedring og en holdningsendring, sier fungerende stasjonssjef Kristian Johansen.

Han forteller at flere av de som har blitt sjekket på sjøen har hatt promille, men at de har holdt seg under grensen på 0,8.

– Det er tydelig at de er oppmerksomme på det, sier han.

– Hvordan reagerer folk når dere skal teste promillen på sjøen?

– De fleste synes det er greit. Vi har også opplevd at folk ber oss om å sjekke dem, fordi de lurer på om de kanskje har for høy promille. Så jeg har inntrykk av at båtførere synes det er positivt at vi er ute og kontrollerer, sier Johansen, som legger til at båten har vært jevnlig ute på sjøen så langt i sommer.

– Vårt inntrykk er at det har blitt mindre alkohol. Politibåten som er synlig på sjøen er dessuten også god forebygging. Den blir jo lagt godt merke til, sier Johansen til RA.

– Tidligere var det en litt annen holdning på sjøen, men spesielt etter vi begynte med patruljering for noen år siden, kombinert med mer informasjon om alkohol og alkoholrelaterte ulykker, tror jeg folk har blitt mer oppmerksomme og skjønner hvilket ansvar det er å føre en båt, legger han til.

Mer fra Dagsavisen