Stavanger

Foreslår busser under Tivolifjellet og riving av Spor 5-bygget

Riving av bygningen med Spor 5, Narvesen og sprenging av deler av Tivolifjellet er planer Vegvesenet jobber med for å sluse Bussveien gjennom trange kår ved Jernbanen.

Dette kom fram på et dialogmøte politikerne i kommunalstyret for byutvikling hadde med representanter for Statens vegvesen tirsdag.

– Forprosjektet er ikke avsluttet, og det ikke tatt noen avgjørelse fra Vegvesenets side. Politikerne har etterlyst informasjon i et møte. Vi heller mot å foreslå en riving av bygningen med Spor 5 ved Jernbanen, og å fjerne deler av Tivolifjellet, sier prosjektleder Vegard Thise i Statens vegvesen til RA.

Beholder store deler

Planen er å sprenge bort en bit av Tivolifjellet, slik at bussene får en bedre svingradius og kan kjøre under deler av fjellet. Det kan også ryddes opp i noe uoversiktlig kryss.

– Vi ønsker å beholde den øverste delen av fjellet slik det står, sier Thise.

Stavanger kommune planlegger å fjerne parkeringsplassene og anlegge park på toppen av fjellet, og Vegvesenets planer vil ikke få påvirkning på disse planene.

Han peker på at bygningen som nå huser Stavanger Jazzforums konsertlokale Spor 5, Narvesen og restauranten Sushi San uansett blir liggende i et såkalt transformasjonsområde. Bane Nor Eiendom har store byggeplaner, og den nye sentrumsplanen åpner for å bygge høyt og tett i nettopp dette området.

– En riving av bygningen vil være en forberedelse av den transformasjonen som uansett må komme, sier prosjektlederen for Statens vegvesen.

Trafikkfare

Trange forhold ved Breiavatnet er et problem når en tofelts bussvei med få hindringer skal passere i Jernbaneveien.

– Det er ikke plass til Bussveien slik området ligger i dag. En mulig løsning kunne være å fylle ut i Breiavatnet, men det er det, naturlig nok, stor motstand mot, sier Thise.

Utenfor Bussterminalen og NSB-bygget møter busser i dag gående og syklende.

– Området er uoversiktlig, og hensynet til trafikksikkerheten gjør at vi er nødt til å foreta oss noe i området, sier Thise.

Han peker også på at en fjerning av bygningen med konsertlokalet, Narvesen og sushirestauranten vil gjøre det enklere å kjøre bussene ut av Bussterminalen før de svinger opp i Olav 5s gate.

Han legger til at i Vegvesenets planer slik de er nå vil deler av Tivolifjellet fjernes, men de tre trehusene nærmere Kannik-krysset, tidvis omtalt som De tre søstre, vil bli stående.

Politikerne avventer

Politikerne er ennå forsiktige med å mene noe om Vegvesenets planer.

– Riving av Spor 5-bygningen og sprenging i Tivolifjellet høres i utgangspunktet ikke så bra ut, men nå må vi se på de ulike innspillene og alternativene før vi bestemmer oss for hva vi går for, sier leder Kari Raustein (H) i kommunalstyret for byutvikling til RA.

Hun legger til at en mulig løsning er å flytte bussknutepunktet opp på Jernbanelokket.

– Vi må behandle riving av Spor 5-bygningen og endringene i Tivolifjellet i partigruppen vår før jeg kan konkludere. Vi er nødt til å veie kostnader opp mot byutviklingsgrep og hva som er best for busspassasjerene, sier Aps fraksjonsleder Kari Nessa Nordtun.

Frode Myrhol (FNB) mener Løkkeveien kan være et alternativ til Kannik for Bussveien.

– Jeg er veldig skeptisk til at Bussveien skal gå opp Kannik. Kanskje Løkkeveien er et alternativ for buss. Hvis busspassasjerer fraktes dit, vil St. Olav-kvartalet bli mer attraktivt, uten høydestigning opp fra sentrum, sier Myrhol.

Mer fra Dagsavisen