Nyheter

– For noen er par­ke­rings­be­tjen­ter fritt vilt

Ubehagelig atferd, verbal trakassering og trusler fra publikum er et økende problem for parkeringsbetjentene i Sandnes, ifølge daglig leder Kjell Vei­re i Sand­nes Par­ke­ring KF.

Ar­beids­hver­da­gen til par­ke­rings­be­tjen­te­ne i Sand­nes Par­ke­ring KF kan være kre­ven­de, vi­ser en fersk rap­port fra Ro­ga­land Re­vi­sjon IKS. Når be­tjen­te­ne trå­ler ga­te­ne for ulov­li­ge par­ke­rin­ger er det ikke uvan­lig at an­sat­te må ta dis­ku­sjo­ner med pub­li­kum el­ler får ne­ga­ti­ve kom­men­ta­rer. Ikke sjel­dent skjer det­te: «Fore­ta­kets an­sat­te opp­le­ver med jev­ne mel­lom­rom at det es­ka­le­rer til ube­ha­ge­lig at­ferd, ver­bal tra­kas­se­ring og trus­ler, og pro­ble­met be­skri­ves som øken­de», iføl­ge rap­por­ten.

Også de ad­mi­nist­ra­tivt an­sat­te opp­le­ver sli­ke ut­ford­rin­ger.

Kjell Vei­re, dag­lig le­der Sand­nes Par­ke­ring KF, kan be­kref­te be­skri­vel­sen i rap­por­ten.

– Pub­li­kum flest har re­spekt for be­tjen­te­ne, men mitt inn­trykk er at an­tall ne­ga­ti­ve hen­del­ser har økt i lø­pet av de sis­te åre­ne, sier han til RA.

LES OGSÅ: Stavanger Parkering etablerer 230 nye ladepunkter (RA+)

Fritt vilt

For noen år til­ba­ke end­te en hen­del­se med dom­fel­lel­se.

– Ved­kom­men­de gikk til fy­sisk an­grep på be­tjen­te­ne som satt i tje­nes­te­bi­len da han opp­da­get den gule lap­pen på vin­dus­ru­ten. Han had­de blitt bø­te­lagt et­ter å ha par­kert på tvers av et for­tau i Sand­nes sent­rum, sier han.

– Det vir­ker som om en­kel­te har en for­vent­ning om at and­re skal ta an­sva­ret for ens egne hand­lin­ger. For noen er også opp­fat­nin­gen at par­ke­rings­be­tjen­ter er fritt vilt. Jeg ble for noen tilbake selv utsatt for trusler mot meg og min familie av en person som mente seg urettferdig behandlet, sier Veire, som påpeker at de har som mål­set­ting i Sandnes Parkering å være de­fen­si­ve i si­tua­sjo­ner som kan es­ka­le­re.

LES OGSÅ: Dette klages det mest på i Stavanger (RA+)

Har mistet respekten for autoriteter

Skjells­ord, vold og trus­ler er ikke uvan­lig å møte på som par­ke­rings­be­tjent, iføl­ge Lars Monsen, dag­lig le­der i Nor­ges Par­ke­rings­for­en­ing.

– At man er ut­satt for det­te lig­ger for alle yr­kes­grup­per som sank­sjo­ne­rer, en­ten man er i po­li­ti­et el­ler job­ber som bil­lett­kon­trol­lør. Folk li­ker ikke å bli bø­te­lagt, sier Monsen til RA.

– Er tra­kas­se­ring av par­ke­rings­be­tjen­ter et øken­de pro­blem?

– Kan­skje hvis man ser det i et langt tids­per­spek­tiv. Re­spek­ten for be­tjen­te­ne var nok stør­re på 70- og 80-tal­let. Grad­vis har man mis­tet noe av re­spek­ten for au­to­ri­te­ter.

Kan ta grep

Det er li­ke­vel ikke grunn til å svart­ma­le si­tua­sjo­nen, me­ner han, og på­pe­ker at de al­ler fles­te ar­beids­da­ge­ne til par­ke­rings­be­tjen­te­ne er ro­li­ge og fre­de­li­ge.  Be­tjen­te­ne kan dess­uten ta grep selv for å for­hind­re at ne­ga­ti­ve pub­li­kums­mø­ter kom­mer ut av kon­troll, me­ner Monsen.

– Mø­ter man en bil­fø­rer som grå­ter og er sint, lukk din egen munn og la bil­fø­re­ren snakke ut et mi­nutt el­ler to. Det er et vir­ke­mid­del som lø­ser man­ge si­tua­sjo­ner, tror han.

Situasjoner som eskalerer er imidlertid ikke til å unngå.
 
– Som bransjeforening er vi opptatt av sikkerhet. Dersom noen truer med å slå deg hvis du bøtelegger dem, ofrer du ikke liv og helse for å legge en gul bot på ruta. Da sender du heller boten i posten.

Sjel­den kost

I Stavanger er trus­ler og vold fra pub­li­kum sjel­den kost, iføl­ge dag­lig le­der Chris­ti­an Tøn­ne­vold i Stavanger Par­ke­ring.

– Det er selv­føl­ge­lig dem som gir ut­trykk for at de er mis­for­nøy­de, men det er len­ge si­den vi har hatt al­vor­li­ge sa­ker på bor­det, sier han til RA.

LES OGSÅ: Billigst parkering, men bomringen truer (RA+)

Mer fra Dagsavisen