Arbeidshverdagen til parkeringsbetjentene i Sandnes Parkering KF kan være krevende, viser en fersk rapport fra Rogaland Revisjon IKS. Når betjentene tråler gatene for ulovlige parkeringer er det ikke uvanlig at ansatte må ta diskusjoner med publikum eller får negative kommentarer. Ikke sjeldent skjer dette: «Foretakets ansatte opplever med jevne mellomrom at det eskalerer til ubehagelig atferd, verbal trakassering og trusler, og problemet beskrives som økende», ifølge rapporten.
Også de administrativt ansatte opplever slike utfordringer.
Kjell Veire, daglig leder Sandnes Parkering KF, kan bekrefte beskrivelsen i rapporten.
– Publikum flest har respekt for betjentene, men mitt inntrykk er at antall negative hendelser har økt i løpet av de siste årene, sier han til RA.
LES OGSÅ: Stavanger Parkering etablerer 230 nye ladepunkter (RA+)
Fritt vilt
For noen år tilbake endte en hendelse med domfellelse.
– Vedkommende gikk til fysisk angrep på betjentene som satt i tjenestebilen da han oppdaget den gule lappen på vindusruten. Han hadde blitt bøtelagt etter å ha parkert på tvers av et fortau i Sandnes sentrum, sier han.
– Det virker som om enkelte har en forventning om at andre skal ta ansvaret for ens egne handlinger. For noen er også oppfatningen at parkeringsbetjenter er fritt vilt. Jeg ble for noen tilbake selv utsatt for trusler mot meg og min familie av en person som mente seg urettferdig behandlet, sier Veire, som påpeker at de har som målsetting i Sandnes Parkering å være defensive i situasjoner som kan eskalere.
LES OGSÅ: Dette klages det mest på i Stavanger (RA+)
Har mistet respekten for autoriteter
Skjellsord, vold og trusler er ikke uvanlig å møte på som parkeringsbetjent, ifølge Lars Monsen, daglig leder i Norges Parkeringsforening.
– At man er utsatt for dette ligger for alle yrkesgrupper som sanksjonerer, enten man er i politiet eller jobber som billettkontrollør. Folk liker ikke å bli bøtelagt, sier Monsen til RA.
– Er trakassering av parkeringsbetjenter et økende problem?
– Kanskje hvis man ser det i et langt tidsperspektiv. Respekten for betjentene var nok større på 70- og 80-tallet. Gradvis har man mistet noe av respekten for autoriteter.
Kan ta grep
Det er likevel ikke grunn til å svartmale situasjonen, mener han, og påpeker at de aller fleste arbeidsdagene til parkeringsbetjentene er rolige og fredelige. Betjentene kan dessuten ta grep selv for å forhindre at negative publikumsmøter kommer ut av kontroll, mener Monsen.
– Møter man en bilfører som gråter og er sint, lukk din egen munn og la bilføreren snakke ut et minutt eller to. Det er et virkemiddel som løser mange situasjoner, tror han.
Situasjoner som eskalerer er imidlertid ikke til å unngå.
– Som bransjeforening er vi opptatt av sikkerhet. Dersom noen truer med å slå deg hvis du bøtelegger dem, ofrer du ikke liv og helse for å legge en gul bot på ruta. Da sender du heller boten i posten.
Sjelden kost
I Stavanger er trusler og vold fra publikum sjelden kost, ifølge daglig leder Christian Tønnevold i Stavanger Parkering.
– Det er selvfølgelig dem som gir uttrykk for at de er misfornøyde, men det er lenge siden vi har hatt alvorlige saker på bordet, sier han til RA.