– Vi følte oss litt beglodd i starten, ja. Det var helt klart en tilvenningssak, og det føltes litt som om noen kikket på oss gjennom et vindu, sier Nina Ellen Ødegård til RA.
Hun spiller hovedrollen som Marianne i Rogaland teaters oppsetning av Ingmar Bergmans «Scener fra et ekteskap», som har premiere 30. april.
Hele det to og en halv timer lange stykket foregår inne i en glassboks på scenen i Rogaland Teater. Foreløpig har ikke skuespillerne spilt ut stykket i sin helhet, og er derfor spente på hvordan det blir med over to timer i boksen.
– Det er god luft der, og vi begynner å bli vant til det. Nå begynner det å føles som et hjem, og vi er nesten tryggere inne i boksen enn utenfor, sier Anders Dale, som spiller den mannlige hovedrollen Johan.
Kryper under huden
Ekteskapelige problemer er grunnsteinen i mange historier. Ingmar Bergman går i «Scener fra et ekteskap» rett i kjernen. Med en brannstifters iver kaster han inn abort, utroskap, løgner, alkohol, slagsmål – slik at det brenner varmt og godt med alle tenkelige menneskelige følelsesmessige skavanker i bunn; sjalusi, mindreverdighetskomplekser, egoisme, bitterhet og pretensiøsitet. Kort sagt: alt det spennende livet har å by på, skriver Rogaland Teater om stykket, og legger videre til at «Scener fra et ekteskap» er en skildring av de nære ting i livet. I stykket blir du dratt inn i det mest intime, nemlig samlivet mellom to mennesker, der vi avslører oss aller mest. Det handler om både ensomhet og tosomhet i samværet med andre, noe som er gjenkjennbart for de fleste.
– Det har til tider vært litt sånn at stykket kryper innunder huden, og at du tar det med deg når du forlater jobb. Deler av stykket er trist og pessimistisk, men det betyr ikke at det ender sånn. Det beskriver alle fasetter av et samliv. Det er mye håp og kjærlighet, men underveis må vi sloss med tunge ting. Det er krevende arbeid, og det skal litt til å ikke bli preget av det, sier Dale.
Ødegård synes også det er et sterkt stykke, men har valgt å se på det hele som en kjærlighetshistorie.
– De møter noen skikkelige bumper i veien, men til sjuende og sist er de veldig glad i hverandre. Livet er jo ikke for pyser. Det virkelige liv er brutalt for mange, så stykket bør være såpass hvis det skal gripe tak i folk, sier hun.
Skaper nærhet
Det er Kjersti Horn som har regi på «Scener fra et ekteskap». Hun har gjort forestilling bak glass tidligere, men ikke på en like stor scene som denne.
– Selv om glassboksen skaper distanse til publikum gjør det likevel at man på mystisk vis kommer nærmere skuespillerne. Jeg synes det er veldig fascinerende, sier hun til RA.
– Er dette et stykke man bør ta med seg kjæresten på eller er det best å gå alene?
– Hehe. Da serien kom på 70-tallet kom det en voldsom skilsmissebølge. Men jeg håper heller stykket kan ha motsatt effekt. At man heller finner ut at man vil leve sammen, og at man ikke er ensom. At man kanskje får et litt annet perspektiv, og kanskje det ikke var så farlig at du ikke støvsugde i går, liksom, sier Horn.