Nyheter

FNB reagerer på nye bomanbefalinger og varsler opprør

Hvis regjeringen fjerner timesregelen i bommen, tror FNBs Frode Myrhol det blir et folkeopprør Norge ikke har sett maken til.

Mandag ble rapporten «På veg mot et bedre bomsystem» overlevert til samferdselsministeren. Rapporten er laget av et ekspertutvalg som ble satt ned av regjeringen i 2019 for å se på det framtidige inntektsbildet for bomringene.

Ekspertutvalget kommer med flere anbefalinger til regjeringen, blant annet å fjerne elbilfordelene i bommene, samt å fjerne timesregelen og passeringstak i måneden, for å unngå et inntektstap på 1,4 milliard kroner fram mot 2030.

De to sistnevnte anbefalingene får Frode Myrhol, leder i FNB, til å reagere kraftig.

Timesregelen innebærer at man kun belastes for én passering per kjøretøy innenfor en periode på en time, og passeringstak er en ordning med tak for antall passeringer per kjøretøy som det skal betales for innenfor en kalendermåned. Det taket er satt til 75 passeringer i Bymiljøpakken.

–   Det er ganske alarmerende å komme med slike forslag. Det vil føre til at folk som per i dag kjører forbi flere av disse bomringene, spesielt på Nord Jæren, vil få økt utgiftene sine betydelig, sier Myrhol til RA.

Han viser til et eksempel, hvis man bor på Hana og jobber på Rosenberg i Stavanger, vil man passere seks-syv bomstasjoner per dag, til og fra jobb.

– Det er et reelt eksempel, og det fører til over 130 passeringer i en arbeidsmåned. I tillegg kommer alle fritids- og helge-passeringer, så vi snakker fort om utgifter på 4–5000 kroner for folk som er avhengige av bilen.

FNB-lederen påpeker at bomringene er ulikt bygget opp i de ulike byene, som gjør det vanskelig å sammenligne konsekvensene for å fjerne timesregelen, men han er helt tydelig på at i absolutt hele landet, hvor man har mer enn én bom, vil det å fjerne timesregelen få svært alvorlige konsekvenser for dem som kjører bil.

LES OGSÅ: Bør elbilfordelene i bommen forsvinne?

Folkeopprør

– Hvordan tror du folk vil reagere på disse anbefalingene?
– Hvis timesregelen og maks antall passeringer fjernes, kommer det til å bli et folkeopprør av de sjeldne i de store norske byene, sier Myrhol.

Han mener bompengeopprøret før valget i fjor var ingenting i forhold til det som vil komme om disse anbefalingene iverksettes.

– Samfunnet må ha biler og veier for å fungere. Ellers stopper det opp. Det å hele tiden prøve å skattlegge de som faktisk er avhengige av å bruke et framkomstmiddel de aller fleste er avhengige av på en eller annen måte, er lite fantasifullt og ansvarsløst slik jeg ser det.

LES OGSÅ: Elbil-dilemmaene

– Står med åpne armer

FNB-lederen tror at dersom noen av partiene ønsker å gå inn for anbefalingene til ekspertutvalget, vil det bety flere stemmer til FNB ved stortingsvalget neste år.

– Hvis noen parti er galne nok til å gå inn for dette her, tror jeg velgerflukten kommer til å bli ganske stor. Da står vi med åpne armer for å ta dem imot, det er helt sikkert, sier Myrhol.

Myrhol understreker at problemet er at politikerne, spesielt i Stavanger-regionen, har gjort folk helt avhengige av bilen.

– De siste 40 årene har vi etablert nesten 50.000 arbeidsplasser på Forus, og nesten ingen boliger. Det har skapt et enormt forflyttningsbehov, og når vi ikke har et bedre kollektivsystem må folk bruke bilen, sier Myrhol.

LES OGSÅ: Bor alene, sammen med 60 andre: – Veldig kjekt

Venstre: – Feil medisin

Jan Erik Søndeland i Venstre, mener å fjerne timesregelen og makspasseringer ikke er rett måte å hente inn penger.

– De to mekanismene var ment for å sikre mer rettferdighet, og en litt bedre «byrdefordeling,» sier Søndeland.

Han mener løsningen er å gjøre det generelt sett litt dyrere for fossilbiler som slipper ut eksos å passere i bommen. I tillegg mener han at staten må bla opp mer penger til kollektivutbygging.

– Venstre har fått gjennomslag for at staten har gått fra å finansiere kollektivutbygging med 0 prosent, til 50 prosent, og i fjor fikk vi det opp til 66 prosent. Venstre vil fortsette å presse på her og øke den statlige finansieringen til minst 70 prosent på de store kollektivutbyggingene, sier Søndeland.

– Å fjerne timesregel og makspassering er helt feil medisin, understreker han.

LES OGSÅ: – La bilen stå denne uken

Fakta om saken:

* 14. september ble "bompengerapporten" lagt fram. Den er laget av et ekspertutvalg som har sett på det framtidige inntektsbildet for bomringene. 
* I rapporten anslås det at årlige inntekter fra bomringene i Trondheim, Bergen, Nord-Jæren og Oslo vil gå ned i gjennomsnitt 23 prosent, tilsvarende 1,4 milliard kroner, fram mot 2030. Samtidig øker passeringene i bomringene med 25 prosent.
* Utvalget anbefaler blant annet å fjerne elbilfordelene i bomringen, samt fjerne timesregelen og makstak på antall passeringer i måneden. 
* Ekspertutvalget anbefaler også å utrede veiprising. 
* Utvalgets rapport vil bli sendt ut på høring. 
Kilde: Samferdselsdepartementet

LES OGSÅ: Derfor vil han på Stortinget

Mer fra Dagsavisen