Flyskam og toglyst

LEDER: For å få til et løft for jernbanen trengs det politikere som prioriterer togskinner foran motorveier, skriver Bjørn G. Sæbø.

Svenskenes sikre sans for moralisme har brakt «flyskam» inn som årets store moteord. Miljøforkjempere, politikere og artister i nabolandet står gjerne fram og bekjenner seg som ikke-flypassasjerer. Problemet er bare at flyskammens iboende moralisering blir til enda en sak der klima og miljø blir et spørsmål om identitet og individ, der vi heller må diskutere de store politiske valgene. Realistiske politiske forslag er å foretrekke – som forslaget om å gjenopplive nattoget fra Oslo til København og Hamburg.


Det er opplagt at flytrafikken må ned for å nå kravene om et fossilfritt samfunn. Samtidig vil en kikk på norgeskartet vise hvor urealistisk det er å bygge ut jernbanen i så stor grad at den kan erstatte flytrafikken i et grisgrendt og tynt befolket land som Norge. Nord-Norge og deler av Vestlandet er flyavhengig, og disse områdene trenger vingebåret kommunikasjon for å opprettholde et oppegående næringsliv og noenlunde stabil bosetting. LES OGSÅ: Tjuvstarter planleggingen av dobbeltspor

Flyskammen bør erstattes med toglyst. Rutene fra store byer som Stavanger, Bergen og Trondheim til Oslo, var i 2017 blant Europas 20 mest trafikkerte. Samme år var det 5,4 millioner reisende på norske innenriksruter – og det i et land med 5,2 millioner innbyggere. Det gode og dessverre nedstemte forslaget Miljøpartiet De Grønne nylig fremmet i Stortinget om nattog til Berlin, ekspresstog til København og flere sovevogner, bør følges opp og suppleres med forslag om regiontog som på sikt kan konkurrere med flyene. For å få til et løft for jernbanen trengs det politikere som prioriterer togskinner foran motorveier. Det foretas mye klok og nødvendig lokaltogsatsing på Jærbanen og rundt Oslo, men for å ta et stort klimapolitisk steg må jernbane prioriteres høyere for å konkurrere mot lavprisfly og ekspressbusser. Dessverre tyder oppsplittingen av togselskaper og Vys generelt svake service på at jernbanen fremdeles rygger inn i framtiden. LES OGSÅ: Tid for tog