Nyheter

Flest med autisme i Rogaland

Rogaland har høyest andel barn med diagnosen «autismespekter-forstyrrelse» i Norge. Det kan være en god ting.

Flere barn får diagnosen autismespekter-forstyrrelse nå enn før, men det er store forskjeller mellom fylkene, kommer det fram av en ny norsk studie. Studiet er gjengitt i Tidsskriftet Den norske legeforening, og omtalt av forskning.no.

Autismespekteret omfatter flere ulike diagnoser som er beslektet med hverandre. De vanligste er barneautisme og Asperger syndrom, ifølge Autismeforeningen.

Tallene i studiet tar utgangspunkt i barn i åtte års alderen, i perioden 2008 til 2016. Tallene viser at Rogaland ligger på landstoppen i andelen med diagnosen. Her hadde 1 prosent av barna diagnosen, mens den totale andelen i landet var på 0,7 prosent. I Hedmark var andelen 0,3 prosent, som var den laveste andelen i landet. Det vil si at i Rogaland er diagnosen autismespekter-forstyrrelse tre ganger så utbredt som i Hedmark.

LES OGSÅ: Hvorfor står boligmarkedet stille, når næringslivet blomstrer?

Et bredt spekter 

Pål Suren, en av forskerne bak studiet, beskriver diagnosen autismespekterforstyrrelse som bred og variert.

– Det er ganske stor variasjon i spekteret. Noen har medfødte syndromer, andre er helt medisinsk friske. Noen har psykisk utviklingshemning og dårlig funksjonsnivå, mens andre har alt fra normal til høy intelligens. Likevel er det noen felles kjennetegn, og det er en standard prosedyre og retningslinjer man følger når man skal diagnostisere pasientene, sier Suren til RA.

Han beskriver en lang liste av ulike tester man gjør for å sette diagnosen.

– I de journalgjennomgangene vi har gjort i hele landet i forbindelse med studiet, ser vi at utredningen er gjort i tråd med disse retningslinjene, og det er godt dokumentert, sier Suren.

LES OGSÅ: Kjell har fire kunder på en god dag: – Jeg tror ikke folk vet om oss. 

Store regionale forskjeller

Forskerne bak studiet understreker at journalgjennomgangene omfattet for få deltakere i hvert fylke til at de kan analysere mulige årsaker til variasjonen. Likevel påpeker Suren et par ting.

– Det som kanskje er nærliggende, er at de fylkene som ligger lavt, kanskje finner mange med autisme seint. De kan bli seint henvist, eller ikke oppdaget i det hele. Vi ser for eksempel at jenter blir oppdaget seint, sier Suren.

– Kan det bety at Rogaland er flinke å oppdage og sette diagnosen? 

– Ja, det kan bety at de er flinke å finne de og sette diagnosen tidlig. Det er den mest nærliggende forklaringen. Likevel, så kan det og være mulig å overdiagnostisere, men vi har ikke funnet tegn til at diagnosen blir overforbrukt.

LES OGSÅ: Lager og utvikler spill på Forus: – Har solgt 90.000 spill

– Viktig å få diagnosen

Annette Drangsholt leder i Autismeforeningen, er helt klar på at det er viktig å få diagnosen tidlig.

– De fleste beskriver at det har vært viktig å få diagnosen. For da har de fått svar på en del ting som har vært vanskelig. Det kan være godt både for den det gjelder, om de klarer å ta stilling til det, men også for familien, da mange får den hjelpen de trenger når de får diagnosen, forklarer Drangsholt til RA.

Hun påpeker i imidlertid at selv om man har fått diagnosen er det store kommunale forskjeller på hjelpen man får.

– Mange er faktisk fortvilet etter de har fått diagnosen, fordi de ikke får den hjelpen de trenger og håpte de kunne få etter å ha blitt diagnostisert.

LES OGSÅ: Passasjerveksten fortsetter.

– Bra at vi er på topp 

Ruth Gravdal, leder i Autismeforeningen Rogaland Fylkeslag, synes det kan være positivt at Rogaland topper statistikken.

– Det skilter at Rogaland sannsynligvis har mer kunnskap om hva autisme er.

Selv jobber Gravdal som lærer, og har lagt merke til at det er økt kompetanse blant lærere og ledere i skolen.

– Det har vært mye kursing og fagseminar, blant lærere og barnehageansatte. Og da er de mer på ballen når de ser barn som strever med ting.

Gravdal påpeker at man ikke er i mål enda, og at det er store forskjeller fra skole til skole.

– Men så lenge en lærer har kunnskap og kompetanse, kan de skape aksept i et klasserom om at noen er sånn og noen er sånn, som igjen kan skape mindre mobbing og skolevegring. Alt henger sammen, og det er kjempeviktig.

Gravdal påpeker at det er alfa og omega å få diagnosen tidlig, da man får mer rettigheter i forhold til Nav, og man får tilretteleggelse i barnehage, skole, jobb og fritidsaktiviteter.

Hun avslutter med å si at kunnskap er veldig viktig, og at det er derfor de skal ha et fagseminar i Stavanger, 8 november.

Mer fra Dagsavisen