Nyheter

Flere skoler dropper ordenskarakterer

Erfaringene med å kutte vurdering i orden og oppførsel, er ikke entydige positive, viser rapport. Nå skal prøveordningen forlenges og utvides.

– Jeg synes ordningen har fungert godt. Vi er jo ganske voksne, og må kunne ta ansvar selv, sier Linnea Ellingsen (19) til RA.

I likhet med Oda Idland (17) og Sander Mønnich (17) er hun elev ved Bergeland videregående skole i Stavanger. Der har de siden 2014 droppet vurdering i orden og oppførsel som et prøveprosjekt.

I fjor ble også de videregående Rogalands-skolene Strand, Kopervik og Haugaland med i prosjektet. Nå skal prøveordningen forlenges og utvides. Utdanningsdirektoratet sa i sommer ja til Rogaland fylkeskommunes søknad om å strekke prosjektet over to nye år. I tillegg blir også de videregående skolene Godalen og Vardafjell med på laget.

174 lærere har svart

Men erfaringene med prøveordningen er delte, ifølge en evalueringsrapport fra Læringsmiljøsenteret ved Universitet i Stavanger.

I mars og april sendte de ut spørreskjemaer til lærerne og elevene ved de fire skolene i Rogaland.

174 lærere svarte, noe som utgjør en svarprosent på 65 prosent. Også et tilfeldig utvalg på 869 elever ble spurt. 77 prosent av dem svarte.

LES OGSÅ: – Skolepolitikken har feilet

Delte meninger

Særlig blant lærerne var meningene om prøveordningen sprikende. Størst var forskjellene mellom følgende to skoler:

Ved Haugaland svarte 72 prosent av lærerne at forsøket hadde medført negative endringer i elevenes orden og atferd, mens ved Strand svarte 68 prosent av lærerne at det hadde vært positive endringer.

– Vi ser et mønster her: Lærerne som svarer positivt, har vært bedre forberedt på innføringen av ordningen. De har vært mer involvert i beslutningen og hvordan håndtere den nye situasjonen på skolen, sier prosjektleder Edvin Bru ved Læringssenteret ved Universitet i Stavanger.

LES OGSÅ: Stor mangel på lærlingplasser

Positive elever

Mindre tydelige var de skolevise forskjellene mellom elevene.

Til sammen svarte 70 prosent av elevene at forsøket hadde hatt en positivt påvirkning, mens mindre enn 5 prosent svarte negativt på dette, ifølge rapporten som er bestilt av Rogaland Fylkeskommune .

Rektor ved Bergeland videregående skole, Eiliv Fougner Janssen, har bare godord å si om prøveordningen.

– Orden og atferd knyttes i mange tilfeller opp til anmerkninger, og anmerkninger tror vi ikke på. Det er et slags strafferegister. Vi tror på dialog med eleven. Uten anmerkninger gir vi elevene et større ansvar for egne valg, sier Janssen til RA.

Elevene Sander Mønnich og Oda Idland er delte i synet på prøve ordningen.

– Jeg synes det er greit at vi slipper å bli vurdert. Samtidig vil jeg vite hvordan jeg ligger an for å kunne forbedre meg, sier Mønnich.

LES OGSÅ: Fraværet stuper i videregående skoler

Mer fra Dagsavisen