Mens øvrige byer i landet opplever en nedgang i andelen som kjører med piggdekk, stiger andelen på våre trakter, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.
I Stavanger og Sandnes er det en nedgang i piggfriandelen på tre prosentpoeng til 74 prosent i 2017.
Oslo (88%), Bergen (87%), Asker og Bærum (87%), Drammen (81%) og Nedre Glomma (80%) har landets høyeste piggfriandel i 2017, viser tellinger fra Statens vegvesen.
Kampanjer
Stavanger og nabokommunene på Nord-Jæren har kjørt kampanjen Pig Free i fire år med markant piggfrivekst.
Nå har veksten stagnert – og fra oktober 2017 innfører Stavanger kommune piggdekkgebyr, dersom Vegdirektoratet gir sitt forventede samtykke.
– Jeg hadde ikke forventet en nedgang nå, selv om det ikke er store utslag, sier miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune til RA.
85-90 prosent piggfritt er målet
Pig Free-kampanjen har mål om en piggfriandel på 85–90 prosent.
– Dette viser at vi ikke har fått den ønskede nedgangen og at det fortsatt er behov for tiltak, sier Nilsen Aalhus.
Vegvesenet teller hvert eneste år piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder.
De tre siste årene har Bergen tronet øverst på piggfri-tronen. Men denne vinteren klatret Oslo tilbake til topps.
– Økningen i piggfriandelen har vært størst i Trondheim. På ett år økte den fra 63 til 70 prosent. Årsaken er at kommunen innførte piggdekkgebyr i fjor. Da kommunen avviklet ordningen i 2010, falt andelen år for år, nå er den på vei opp igjen, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.
Negativ effekt
Svevestøv har dokumentert negativ helseeffekt.
I Norge er bruk av piggdekk den viktigste årsaken til at grenseverdien for svevestøv (PM10) i forurensningsforskriften blir overskredet, heter det i pressemeldingen.