Kannik, en sjelden vinterdag. Foto: Øyvind Ellingsen

Flere kjører med pigg i Stavanger

Til tross for Pig Free-kampanjen og nyinnført piggdekkavgift, andelen med piggdekk stiger i Stavanger og Sandnes – som eneste byer i landet.

Mens øvrige byer i landet opplever en nedgang i andelen som kjører med piggdekk, stiger andelen på våre trakter, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

I Stavanger og Sandnes er det en nedgang i piggfriandelen på tre prosentpoeng til 74 prosent i 2017.

Oslo (88%), Bergen (87%), Asker og Bærum (87%), Drammen (81%) og Nedre Glomma (80%) har landets høyeste piggfriandel i 2017, viser tellinger fra Statens vegvesen.

Kampanjer

Stavanger og nabokommunene på Nord-Jæren har kjørt kampanjen Pig Free i fire år med markant piggfrivekst.
Nå har veksten stagnert – og fra oktober 2017 innfører Stavanger kommune piggdekkgebyr, dersom Vegdirektoratet gir sitt forventede samtykke.

– Jeg hadde ikke forventet en nedgang nå, selv om det ikke er store utslag, sier miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune til RA.

85-90 prosent piggfritt er målet

Pig Free-kampanjen har mål om en piggfriandel på 85–90 prosent.

– Dette viser at vi ikke har fått den ønskede nedgangen og at det fortsatt er behov for tiltak, sier Nilsen Aalhus.

Vegvesenet teller hvert eneste år piggdekkbruken i 13 norske byer og byområder.

De tre siste årene har Bergen tronet øverst på piggfri-tronen. Men denne vinteren klatret Oslo tilbake til topps.

– Økningen i piggfriandelen har vært størst i Trondheim. På ett år økte den fra 63 til 70 prosent. Årsaken er at kommunen innførte piggdekkgebyr i fjor. Da kommunen avviklet ordningen i 2010, falt andelen år for år, nå er den på vei opp igjen, sier sjefingeniør Pål Rosland i Statens vegvesen.

Negativ effekt

Svevestøv har dokumentert negativ helseeffekt.

I Norge er bruk av piggdekk den viktigste årsaken til at grenseverdien for svevestøv (PM10) i forurensningsforskriften blir overskredet, heter det i pressemeldingen.