Nyheter

Flere håper på Tom Cruise-effekt

– Når norsk natur og kultur vises på lerreter over hele verden, kan vi helt klart nå et større publikum, sier nærings- og reiselivsminister Monica Mæland (H).

– Utenlandske filmer spilt inn i Norge øker den internasjonale eksponeringen av landet og den flotte naturen vår. Når norsk natur og kultur vises på lerreter over hele verden, kan vi helt klart nå et større publikum. Slik kan vi fremme interessen for Norge som reisemål, uttaler næringsminister Monica Mæland til RA, som har spurt henne hva det vil bety for Norge som turistdestinasjon å få vist frem Preikestolen i «Mission Impossible».

Skuespiller Tom Cruise har nå reist fra Rogaland, melder NTB torsdag ettermiddag, og viser til opplysninger fra NRK Rogaland. De siste dagene har skuespilleren gjort opptak til den neste «Mission Impossible»-filmen på Preikestolen. Flere håper nå på positive ringvirkninger for regionen når filmen går sin seiersgang på kinolerreter over hele verden neste år.

– Dette er en unik mulighet for Stavanger til å få økt oppmerksomhet mot reiselivet. Oljen har de fra før, men den varer ikke evig, men det gjør reiselivet, sier direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold til RA.

LES OGSÅ: Mer værtrøbbel for Tom Cruise

Må friste med flere ikoner

For å dra nytte av en eventuell Cruise-effekt, gjelder det å spille kortene sine riktig, påpeker hun.

– Man trenger folk som evner å utnytte potensialet, og her ønsker jeg å peke på reiselivet i Stavanger. De må bruke Preikestol-bildet for alt det er verdt, sier hun, og ber dem bruke Bergen som inspirasjon.

– I Bergen har de klart å øke turisttrafikken. De markedsfører seg som porten til Fjord-Norge og tilbyr fantastiske rundreiser i Norge.

– Hvordan kan Stavanger lære av dem?

– Når gjestene først kommer til Stavanger, må man være flinke til å friste med langt flere ikoner enn Preikestolen og Kjærag, for eksempel den nyoppdagede Trollpikken i Egersund, sier Krohn Devold.

Mange som kommer langveis fra ønsker både hyggelige byopplevelse og natur, påpeker hun.

– Sørg for gode kombinasjonsløsninger til turistene. 

LES OGSÅ: Spektakulære stunt på Preikestolen

– Hadde håpet på snø

NHO Reiselivs-lederen er glad for at Preikestol-scenen spilles inn utenom høysesongen for turistdestinasjonen.

– Helst hadde jeg håpet på snø under innspillingen. Utfordringen for turistnæringen er å vise fram at Preikestolen kan besøkes alle sesonger, sier Krohn Devold.

Reiselivsdirektør i Region Stavanger, Elisabeth Saupstad, uttalte til RA på onsdag at en Preikestol-scene i Mission Impossible er ubetalelig for regionen.
 
– Å være lokasjon for en filminnspilling vet vi betyr mye for å gjøre en destinasjon kjent. Fortsatt er Preikestolen ukjent for mange. Det store spørsmålet er hvor flinke vi er til å utnytte potensialet i ettertid.

LES OGSÅ: – Preikestolen er fortsatt ukjent for mange (RA+)

Slitasje og støy

​Men ikke alle jubler for Tom Cruise-turister. Naturvernforbundet frykter turistene kan bli ødeleggende for Preikestolen-området, skriver Dagbladet.

– Pengejaget kan ende opp med å ødelegge for naturopplevelsen ved Preikestolen. Det haster med en verneplan, sier generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark til avisen.

De har siden 2008 kjempet for at Preikestolen-området skal etableres som en vernet nasjonalpark. Ifølge Esmark er konsekvensene av den årlige turiststrømmen til området mange, og ramser opp slitasje, støy, forsøpling, toalettbesøk og frafall av dyreliv som eksempler på det.

Mer fra Dagsavisen