Cecilie Christ, daglig leder i Stavanger Sentrum AS, er positiv til en ny leietaker på et av sentrums mest trafikkerte hjørner, og håper at nysatsingen klarer å holde det gående i lang tid framover. Foto: Roy Storvik

Fjällräven åpner egen butikk i Nygata 1. juli

Fjällräven åpner 1. juli sin andre butikk i Norge i de tidligere lokalene til G-Star Raw.

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen

– Denne nysatsingen er spennende. De har en egen merkevarebutikk på Karl Johan i Oslo, og dette er den andre butikken som de åpner i Norge. Det legges ned mye ressurser i nyåpningen, sier Cecilie Christ, daglig leder i Stavanger Sentrum AS, til RA.

LES OGSÅ: Nike i spissen for Norwegian Outlet-senteret

Hun påpeker at konseptet vil fange en bred målgruppe, inkludert turister.

– Vi bor i en region med naturattraksjoner som Preikestolen og Kjerag, og har ellers mange flotte fjorder og fjell. I tillegg til lokalbefolkningen kommer det en rekke turister hit, særlig i sommerferien, som også blir en del av målgruppen. Fjällräven har bekledning fra topp til tå, samt et stort utvalg av turutstyr, sier Christ videre.

Får konkurranse av Peak

Et par meter i retning Arneageren fra nygata 1 ligger Peak Performance, som selger sitt varemerke i samme kategori som Fjällräven.

LES OGSÅ: Volt-sjefen vil ha sommerstengt i Vågen

– Den korte avstanden mellom de to filialene innebærer at disse to klesbutikkene kan være med på å gjøre hverandre bedre. Selv om målgruppen i stor grad er den samme, jobber de fram ulike konsepter. Vi har også Inter Sport i Østervåg som fører Fjällräven-produkter, fortsetter Christ.

Ombygging av lokalet

Fram til åpningen av filialen 1. juli gjenstår det en del ombygging.

– Fasaden – som per dags dato er i betong – skal være i tre, slik at den står mer i samsvar med byggene i nærheten. Her gjenstår det mye arbeid. Utsalget skal foregå på et plan, og har en størrelse på 150 kvadratmeter. Fjällräven kommer til å få samme utforming som på Karl Johan i Oslo, sier Christ.

G-Star Raw sliter

– At filialen som har vært her siden 2010 legger ned, henger sammen med at de allerede har lagt ned i de fleste norske byer og i andre land. Dette er en del av utviklingen deres sentralt. Omsetningen må den enkelte butikk svare for, dette er konfidensiell informasjon som vi får fra leietakerne våre, sier Christ.

Det kom imidlertid ikke som et sjokk at forretningen la ned virksomheten sin på et av sentrums mest trafikkerte hjørner.

– Vi har visst om at G-Star Raw her i Nygata skulle legge ned i lengre tid. Det er altså ikke noe problematisk ved det hele. Nå får vi håpe at Fjällräven får etablert seg, og at det ikke blir nødvendig med utskiftning, avslutter hun.

LES OGSÅ: Handelsstanden håper de slipper sommerstenging