Nyheter

Fie og Ipek formidler med tegnspråk på teaterscenen: – Et maleri kan tolkes på mange måter

Skuespillerne og siddisene Anne-Sofie (Fie) Sennels (24) og Ipek D. Mehlum (45) spiller på Rogaland Teater i dag. De turnerer med Teater Manu som kun har tegnspråk som scenespråk.

Sennels og Mehlum er begge døve med tegnspråk som sitt første språk. Dette er ikke til hinder for skuespillerkarrierene deres. Kvinnene er to av skuespillerne fra Teater Manu på turné med forestillingen "Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet". 
– Det finnes mange løsninger for alt, spesielt i kunstverden. Et maleri kan tolkes på mange måter, og det samme gjelder selvfølgelig scenespråk, slår Ipek D. Mehlum fast overfor RA via tegnspråktolk.

LES OGSÅ: Fire lokale kunstnere skal lage kunst til nye SUS: – Vi håper det kan oppleves som en kunstvandring

Positive tilbakemeldinger

Premieren var 15. januar i Oslo, og tilbakemeldingene har vært overveldende for skuespillerne. 
– Vi har fått skikkelig gode tilbakemeldinger. Vi har blant annet turnert med forestillingen på barneskoler. I salen sitter både døve og hørende barn. Det som er fint da er at vi skaper en felles opplevelse for disse barna, sier Anne-Sofie Sennels som helst kaller seg Fie, til RA.

– Omtrent født på scenen

Mens denne forestillingen blir Sennels første på en scene, har Mehlum holdt på i over to tiår. Hun er den skuespilleren som har vært lengst på Teater Manu.

– Jeg ble omtrent født på scenen, og har fått det igjennom morsmelken. Jeg likte veldig godt å kle meg ut og vise meg fram, sier Mehlum.

Mehlum ble møtt med motvilje på skolen da hun fortalte at hun drømte om å bli skuespiller.

– Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bli skuespiller fordi jeg er døv. Jeg fikk ikke gå på teaterlinjen på videregående, så derfor måtte jeg ta kontor og administrasjon på Kongstein videregående skole.

Likevel var hun fast bestemt på at hun ikke skulle defineres av at hun er døv. Stavanger Døveforening ble redningen med deres teatergruppe i denne perioden av livet hennes. Mehlum syns det er viktig å påpeke at de først og fremst er mennesker.

Ipek D. Mehlum som dronning, Anne-Sofie (Fie) Sennels som prinsesse og Ronny Patrick. Jacobsen som konge.

Lang vei

Før karrieren skjøt fart har Mehlum hatt en lang vei å gå. Fra Stavanger, til Washington D.C og Gallaudet-universitetet for døve. Der hadde hun to år i et skolesamfunn bestående av 2500 mennesker som kunne tegnspråk.

– Det var en helt fantastisk tid. Så ble jeg forelsket i mannen min, og vi flyttet til Ål hvor jeg gikk på folkehøyskole. Men det var ikke en teaterlinje der, sier Mehlum.

LES OGSÅ: Slik øker du sjansen for å få sommerjobb

Hun prøvde å komme inn på Teaterhøgskolen uten hell. Etter hvert fikk hun prøve seg på Teater Manu med et prøveprosjekt. 
Ballen rullet videre, og Mehlum ble til slutt en av 30 som kom inn på Nordic Black Theatres program i Oslo.

– Det var skikkelig tøft å gå der. Det var noen utfordringer, men når vi hadde dans kunne jeg kjenne vibrasjonene og danse etter det, sier hun.

I dag har Ipek D. Mehlum en svimlende lang portefølje hvor hun blant annet har medvirket i 14 produksjoner på Teater Manu. I 2010 ble hun nominert av Heddaprisen for beste kvinnelige hovedrolle i Pinocchio av Klaus Hagerup. Videre drømmer hun om roller som sterke kvinner som Carmen eller Jeanne d’Arc, men først og fremst er hun mor for sin 4 år gamle sønn som har vokt opp på teateret.

Viktig barndomsminne

Fie Sennels har alltid vært veldig kreativ. Da hun var syv år, og gikk på Auglend barneskole, fikk hun oppleve noe som skulle endre livet hennes.

– I 2003 turnerte Teater Manu med forestillingen "Hans og Grete". Det var første gang jeg så en forestilling på tegnspråk. Jeg ble helt trollbundet av å se noen bruke tegnspråk på den måten. Jeg kunne endelig identifisere meg, sier hun.

Sennels startet sin vei mot skuespillerkarrieren med å lage musikk på tegnspråk. I senere tid har hun også oversatt Melodi Grand Prix-arrangementer for både barn og voksne til tegnspråk. Som tegnspråkartist, oversetter og med flere musikkvideoer i bagasjen, ble det hele et fundament for veien videre.

– Plutselig kom jeg inn i Teater Manus verden. Jeg fikk muligheten til å bli med på et prosjekt støttet av Stiftelsen Dam. Dette prosjektet oppmuntret unge døve fra 18-30 år til å lære ulike skuespillerteknikker av døve kunstnereksperter fra hele verden.

Hva framtiden bringer er hun usikker på. Kanskje skuespillerkarriere, kanskje ikke.

Byen uten jantelov

Mandag entrer de altså scenen på hjemmebane. Begge gleder seg masse, og det er spesielt en ting Mehlum setter pris på ved Stavanger.

– Vi får bare gode tilbakemeldinger, og miljøet er ikke preget av noen jantelov. Alle blir alltid glade for å se meg. Stavanger en skikkelig fin kulturby. Jeg føler meg hjemme her.

Ifølge Mehlum er døvemiljøet preget av at de ikke er flinke på å gi hverandre komplimenter. Sennels håper publikum kommer med et åpent sinn. Hun syns det er spesielt å spille i hjembyen. Hun er døv, hun kan være skuespiller og da kan andre også, påpeker hun.

– Mye er jo nytt for meg. Det kribler i magen og jeg kjenner sommerfuglene. Nå blir det jeg som kanskje påvirker noen barn på samme måte som jeg ble trollbundet av "Hans og Grete" i 2003. Det er min drivkraft.

Trollene Anne-Line Kirste, Ronny Patrick Jacobsen og Ipek Mehlum.

Vil bygge bruer

Forestillingen er en visuell familieforestilling av Tine Thomassen. "Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet" er fritt basert på de folkeeventyrene fra Askeladden-universet med kjente og folkekjære skikkelser. Mehlum har fire roller som dronning, hare, troll og kjerring. Sennels har tre roller som prinsesse, hare og vakt.

Teater Manu skriver dette om handlingen i stykket:
– Askeladden drar ut på en farefull reise til Trollfjellet for å redde prinsessen. Han må bruke alle sine gode egenskaper på å finne veien dit og på å overmanne det store trollet. Men dessverre har han også en bror som følger etter og vil lure Askeladden. Og trollet vil absolutt ikke gi fra seg prinsessen. Det blir spennende å følge med på alle utforingene Askeladden får underveis – vil han klare det?

Forestillingen er ment for både døve og hørende da de bruker tegnspråk, kroppsspråk og har noen innspilte replikker underveis. Skuespillerne oppfordrer alle til å ta turen. De håper de kan være brubyggere.

– Mitt største ønske er at foreldre kan dra hjem å bruke det de har sett i leken med barna sine. Kanskje de ser noen enkle tegn de husker og kan bruke, sier Sennels.

Teater Manu og tegnspråk:

  • Norges eneste profesjonelle teater som har tegnspråk som eneste scenespråk.
  • Etablert i 2001. Stiftet av Norges Døveforbund i 2003. Har vært aktive i 17 år.
  • Statlig finansiert institusjonsteater.
  • Turnerer med produksjonene sine.
  • Har kontor og scene i Oslo på Grünerløkka.
  • Mira Zuckermann er teatersjef.
  • Visjon om å bli verdens beste teater innen døves kultur og språk.
  • Teateret har et eget tegnspråklig skuespillerprogram som utdanner skuespillere.
  • Setter opp produksjoner i alle sjangre. Fra komedie og drama til standup og show.
  • Ønsker både hørende og døve velkommen som publikum.
  • "Askeladden og Prinsessen i Trollfjellet" er første klassisk norsk eventyr som tolkes på tegnspråk.
  • Tegnspråk regnes som et minoritetsspråk i Norge.
  • 14 prosent av den norske befolkningen har tegnspråk som morsmål, første eller andre språk.
  • Kilde: teatermanu.no.

Mer fra Dagsavisen