Nyheter

Feirer «ekteskap» og gir gass med ferjen

Glede på begge sider av Høgsfjorden: Pål Morten Borgli og Bjarte Sveinsvoll Dagestad spiser kake for ekteskapet Sandnes-Forsand.

Det var en lettet varaordfører Pål Morten Borgli (Frp) i Sandnes som tok en prat med RA mellom kransekakebiter på kontoret til Forsand-ordfører Bjarte Sveinsvoll Dagestad (H) onsdag formiddag, i etterkant av den offisielle bekreftelsen fra regjeringen.

– Lettelse

– Det er en veldig lettelse nå, selv om jeg visste noe fra før. Jeg følte at jeg hadde fått dette solgt godt inn til Frps stortingsgruppe mandag, til tross for en veldig stor motstand i de andre samarbeidspartiene. Det er godt at vårt parti ikke ga etter, sier Borgli til RA.

1. januar 2020 er pekt ut som fødselsdagen for den nye storkommunen.

– Det kan høres ut som det er veldig lang tid til 1. januar 2020, men det er svært mye som skal på plass før den tid. Nå går vi i gang for fullt, sier Borgli.

Full gass for ferje

Dagestad og Borgli hadde allerede selskap av ferjekonsulent Lage Lyche, og arbeidet med å skrive kontrakt med sikte på varig drift av ferjesambandet over Høgsfjord.

– Vi regner med at ferjedriften skal bli god butikk, også etter Ryfast, sier Borgli.

Lyche er avdelingsleder for plan og samferdsel i Norconsult, og har bakgrunn fra fylkeskommunal forvaltning og Statens vegvesen.

I rådhuset i Sandnes forberedte Stanley Wirak seg på å krysse Høgsfjorden for å spise kake med Dagestad, han også. Sandnes-ordføreren var også en glad mann i går.

– Veldig bra! Vi har jobbet knallhardt for å få dette på plass. Det er bra for Sandnes, og det er bra for Forsand, sier Wirak (Ap) til RA.

En egen nemnd med syv politikere fra Sandnes og fem fra Forsand er allerede i gang med å forberede ny politisk og administrativ organisering.

– Nå intensiverer vi dette arbeidet, og vil legge til rette for at private skal drive ferje, sier Wirak.

LES OGSÅ: Vil redusere antallet kommuner til 358

Lederen i samferdselsutvalget i fylkeskommunen, Arne Bergsvåg (Sp), peker på at en av forutsetningene for stortingsvedtaket om klarsignal for Ryfast var at ferjesambandet på Lauvvik-Oanes skal legges ned når bilene skal gå i tunnel fra Solbakk til Hundvåg.

– Jeg forholder meg til Stortingets vedtak. Lauvvik-Oanes er nå en del av Riksveg 13 og er på Statens vegvesens bord. Etter Ryfast flyttes Riksveg 13 og går fra Stavanger og nordover, påpeker Bergsvåg.

– Fortsatt ferjedrift vil gå ut over inntektsgrunnlaget for Ryfast?

– Det kan det gjøre. Det er også et spørsmål om hvor mye mertrafikk det eventuelt skaper, sier Bergsvåg og slår fast at det er uaktuelt for fylkeskommunen å bidra til fortsatt ferjedrift.

Rogaland består

Rogaland består som egen administrativ enhet også etter regionreformen.

Sogn og Fjordane og Hordaland slås derimot sammen. Regjeringen og støttepartienes avtale innebærer også at Stavanger, Rennesøy og Finnøy som ventet også blir slått sammen. Fylkesmannen hadde innstilt på at Sokndal og Eigersund ble slått sammen, men det går regjeringen og støttepartiene ikke inn for.

Endringer for fylkene: For Finnmark, Troms og Nordland lir bedt om å gjennomføre en egen prosess. I Trøndelag er sammenslåing allerede vedtatt, Møre og Romsdal forblir som i dag. Vest- og Aust-Agder slås sammen, Østfold, Akershus og Buskerud slå sammen, Vestfold og Telemark slås sammen og Hedmark og Oppland slås sammen.

Mer fra Dagsavisen