Stavanger

Facebook nekter å dele Årets kverulant

Facebook nekter Kåkå Kverulantkatedralen å dele arrangementet Årets kverulant.

– Jeg vet ikke helt hvorfor vi ikke får fremme arrangementet til Kåkå sine Facebook-venner, men jeg tror det har noe med at ordet «stripping» er nevnt, sier en oppgitt kunstnerisk leder Jan Inge Reilstad til RA.

Kommende torsdag kårer Kåkå Kverulantkatedralen  Årets kverulant. Reilstad vil gjerne promotere arrangementet gjennom Facebook, og opprettet derfor et eget arrangement på Facebook, men det ble stoppet av Facebook.

– Jeg oppdaget dette fredag, og hele helgen har vi jobbet med å løse dette. Vi har sendt en henvendelse til Facebook om hva de mener er galt med «eventet», men vi har ikke fått svar, forteller Reilstad.

At ordet stripping er nevnt i arrangementsteksten er naturlig, da den tidligere strippeklubbeieren Osman Uzun og kvinnegruppen Ottar er blant de nominerte.

Har prøvd å redigere

– Vi har prøvd å fjerne ting i teksten som kanskje skaper problemer. Jeg har byttet ut «stripping» med «striping». Vi hadde et bilde av Ottar under en demonstrasjon med en plakat mot stripping. Kan det være grunnen? Jeg har også slettet og opprettet arrangementet på nytt, men likevel vil det ikke godkjennes, forteller Reilstad og gjengir svarte han har fått.

– I det første maskingenererte avslaget står det at manglende godkjennelse beror på «språk som er krenkende, vulgært, truende eller genererer store mengder negative tilbakemeldinger. Annonser kan ikke bruke språk som fornærmer, trakasserer eller fornedrer personer, eller som tar for seg brukeres alder, kjønn, navn, rase, fysiske helse eller seksuelle legning», gjenforteller Reilstad.

Han synes ikke svaret angår deres arrangement.

– Dette er en prisutdeling, hvor vi deler ut en pris til folk som har gjort en god jobb i offentligheten. Som har stått på for en sak på kverulantvis. En person som styrker uenighetsfellesskapet. Prisen er en honnør til kandidatene. Det står bare fine ting om dem.

Ingenting krenkende, sier Reilstad, som er oppgitt over Facebook.

– Jeg håper virkelig ikke at denne automatiske Facebook-maskinen anser Kåkå som en probleminstitusjon, legger Reilstad til.

– Synd å ikke nå ut til folk

Han synes det er synd at Kåkå Kverluantkatedralen ikke får nådd ut til alle som kan være interessert i å komme.

– Dette gjør det vanskeligere for oss å nå ut til flest mulig. Kåkå har ikke ressurser til å annonsere i avisene. Derfor bruker vi Facebook for å nå ut, sier Reilstad.

Han sier det er håpløst å komme i kontakt med noen fysiske personer som kan gi svar i det sosiale mediet.

– Det er lenge siden jeg fant ut at man ikke får et personlig svar når man henvender seg i hjelpesenteret til Facebook. Svarene er helt maskingenererte. Ingen personlig oppfølging. Det er ingen god service, sukker Reilstad, som likevel håper at mange har fått arrangementet med seg.

RA har forsøkt å komme i kontakt med Facebook uten hell.

Mer fra Dagsavisen