Nyheter

– Etterspørselen er stor, og den blir bare større når folk virkelig innser hvor dyr bomringen blir

Tom K. Riis har så tro på elbil når bomringen kommer at han har bestilt 120 bruktbiler som er på vei fra California og Tyskland. Han tror ikke det er nok.

– Elbil er den nye «oljå», spøker Tom K. Riis.

Men det er alltid litt alvor i en spøk. I dette tilfellet mye alvor. Riis har sagt opp bankjobben og satser alt på elbiler.

– Hus og hjem. Jeg har makset alle lån. Satsingen krever mye kapital. Vi skal bli Norges største elbilforhandler. Det mener jeg at vi er når vi åpner, sier Riis, som er daglig leder.

3. april åpner han dørene til Elbilhallen i Hovebakken i Sandnes, sammen med Arild Skadsheim i Sandnes bruktbil.

LES OGSÅ: Nå kommer nye hurtigladere i Stavanger-regionen

– Etterspørselen vil øke

120 bruktbiler er bestilt. 108 av dem fra California. Det står allerede en rekke biler i hallen på 1300 kvadratmeter.

– Det tar lang tid å frakte bilene til Norge. Leveransen er litt forsinket. Derfor vil det ikke bli fylt opp skikkelig med biler før rundt 20. april.

– Det er ikke enkelt å få tak i elbiler. Det er nesten bare Norge som holder på med dette. Forhandlere sliter med å få tak i nok biler. Etterspørselen er stor, og den blir bare større når folk virkelig innser hvor dyr bomringen blir, sier Riis, som før bankjobben jobbet 11 år som bilselger.

LES OGSÅ: Billigst parkering, men bomringen truer

30-40 biler i måneden

Sandnes-mannen mener etterspørselen for elbilen vil eksplodere når de 38 bomstasjonene i den nye bomringen åpner i oktober.

– Allerede før vi har åpnet, får vi mange henvendelser via nettsiden og Facebook. Det skjer selv om vi til nå har holdt en lav profil.

Riis tror etterspørselen vil øke så mye at han frykter å gå tom for biler allerede i juni. Han regner med å selge 30-50 elbiler i måneden.

Elbiler slipper unna bompengekravet. Riis mener det kan ta tre år før det endres.

– En gang må nok elbiler også betale bompenger, men det går gradvis. Om tre år betaler elbiler kanskje halvparten. Elbiler vil ikke synke mye i verdi.

LES OGSÅ: Ladekonflikter kan bremse elbilveksten

Over 140.000 i Norge

Ved årsskiftet var det 142.490 elbiler i landet, en økning på over 40 prosent fra året før.

Det er registrert 2.719.395 personbiler i Norge. Elbiler utgjør 5,1 prosent av bestanden, mot 3,7 prosent ved utgangen av 2016, viser ferske tall fra SSB.

De aller fleste elbilene er personbiler – hele 139.000.

– Økningen ser ut til å fortsette i samme takt i 2018. I januar og februar i år er det registrert 4324 elektriske personbiler, 4,2 prosent flere enn i de to første månedene av 2017, sier seniorrådgiver Asbjørn Willy Wethal i SSB.

Per 31. desember 2017 var det registrert 3,3 millioner biler i Norge, som er 1,9 prosent flere enn i 2016. Samtidig hadde 144.492 personbiler hybrid drift, og det tilsvarer 5,3 prosent av bilparken. Dieselbilene utgjør 47,6 prosent av personbilparken.

LES OGSÅ: Stavanger Parkering etablerer 230 nye ladepunkter

Møller Bil: – Vi selger flest elbiler

Bomringen er hett tema hos bilkundene mos Møller Bil, men folk kjøper også fossilbiler som aldri før.

Hittil i år har Møller Bil solgt 847 biler. 274 av dem var elbiler. 90 av dem ladbare hybridbiler.

– Det er elbiler vi selger mest. Elbiler står for 20–30 prosent av salget av nye biler. Etterspørselen er stor, og salget går veldig bra. Faktisk selger vi mye diesel- og bensinbiler, men det er et ekstra trykk på elbiler, sier Jan Olav Fikstvedt, administrerende direktør i Møller Bil.

Fikstvedt sier den kommende bomringen ofte blir nevnt når kunder er innom.

– Bomringen er et hett tema.

Fikstvedt sitt inntrykk er at folk kjøper elbil som nummer to-bil.

– Folks nummer en-bil er fortsatt bensin og diesel. Grunnen til det er at folk vil kunne dra langt, og kjøre til Sirdal på hytta når det er kaldt, sier Fikstvedt.

Selv om elbil-salget går bra, går også salget av bensin og diesel bra.

– Faktisk så virker det som at det er gode tider. For oss har det aldri gått bedre siden 2013. Etter sommerferien 2014 og fram til 2016 var tøffe år. 2017 var faktisk et bra år. Vi håper 2018 blir enda bedre. Vi selger mer bil enn i fjor, økningen er 20 prosent på nysalg. Aktiviteten er god. Oljeprisen stiger og det virker som ordrebøkene i selskapene er fylt opp, sier Fikstvedt.

LES OGSÅ: Fikk prissjokk av Lyses nye ladeordning

Lading i borettslag

Norsk elbilforening mener det trengs 250 millioner til lading i borettslag.

– Regjeringen må sette av penger til borettslag i hele landet, slik at folk som bor i blokk, kan bytte til elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Ifølge forbundet er hver fjerde norske bolig i en blokk, og beboerne er avhengig av lading i garasjeanlegget for å kunne bytte til elbil.

Elbilforeningen mener 2019-budsjettet bør komme med en kraftig satsing på lading i borettslag. Forbundet mener det trengs 250 millioner kroner i nasjonal drahjelp til etableringen av 50.000 nye ladepunkter.

– Norges elbildrøm blir vanskelig å realisere uten at flere får tilgang til strøm, sier Bu, som legger til at rekkevidde og lademuligheter er barrierene for å kjøpe elbil.

Mer fra Dagsavisen