Sport

Engasjementet lever som aldri før i klubbene

Selv om de store lokale idrettsaktørene har vært gjennom nedbemanning og nedskjæringer de siste årene, lever samfunnsengasjementet i klubbene i beste velgående.

Bilde 1 av 0
Følg RA Sporten på Facebook!

Tradisjonen tro delte Oilers også i år ut bamser til barna på barneavdelingen på Stavanger universitetssykehus (SuS).

– Vi som har vært her i flere år, som kjenner kulturen og som har sett hvor mye glede det gir andre at vi gir noe tilbake, synes det er veldig kjekt å være med på. Det betyr mye for oss, og er noe vi bryr oss om og ønsker å bidra til, sier Henrik Holm til RA.

Oilers-keeperen auksjonerte nylig vekk masken han brukte i VM og OL, og ga de 10.000 kronene han fikk inn til barneavdelingen på sykehuset.

– Jeg synes det var en kul idé å gi beløpet jeg fikk inn fra auksjonen til barneavdelingen her på sykehuset, så jeg spurte klubben om det var greit. Helt fra klubbeier Tore Christiansen i spissen og gjennom hele organisasjonen er klubben flinke til å legge til rette for et aktivt samfunnsengasjement. Jeg var selv inne her på sykehuset da jeg var liten, så for min del var det veldig kjekt å kunne gi de 10.000 kronene tilbake til dem, sier Holm.

LES OGSÅ: Smith har vært i møter med Oilers

Tufter klubben på to føtter

I Oilers strategidokument er det nedfelt at klubben skal ha et aktivt samfunnsengasjement, og har mål av seg å være involvert i prosjekter lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

– Vi tufter klubben på to føtter, en sportslig og en samfunnsengasjert fot. Det at idretten har et bredt samfunnsengasjement er ikke noe nytt, da det er en stolt tradisjon i Norge, men skal vi være den familien vi liker å kalle oss, er dette en måte å gi tilbake på. Samfunnsengasjementet vårt er ikke noe vi vurderer om vi skal være med på, det er en del av oss, forteller informasjon og samfunnskontakt Kjetil Garvik.

Også i Viking er det å være engasjert i lokalsamfunnet rundt seg en av grunnpilarene.

– Vi er veldig bevisste på det sosiale ansvaret vi har, og den tradisjonen Viking som klubb har hatt for å involvere seg og utgjøre en forskjell i lokalsamfunnet de siste 100 årene. Vi forvalter en historie og en tradisjon og vet at det er mange som ser opp til Viking, så for oss er det en naturlig ting å gi tilbake, sier Vikings markedssjef Kjartan Salvesen til RA.

LES OGSÅ: Viking-spillerne kan få møte Bolt

Viking spisser prosjektene mer

Etter at Viking tidligere har hatt én dedikert person som jobbet med samfunnsengasjement, er det nå klubbens markedsavdeling som gjør jobben.

– I Viking har vi drevet med et aktivt samfunnsengasjement i mangfoldige år, og lenge før jeg kom inn. Både lokalt, regionalt og internasjonalt. Fortsatt den dag i dag kjører en Viking-buss skolebarn i Afrika trygt til og fra skolen, minner han om.

Salvesen mener at klubben økonomiske utfordringer og nedskjæringer ikke har gått ut over klubbens engasjement.

– Vi har hatt forskjellige strategier for vårt sosiale engasjement de siste årene, men nå har vi gått fra å prøve å være overalt til enhver tid til å blinke ut færre prosjekter og gjennomføre de på en grundig måte. Derfor mener jeg at nedbemanningen ikke har gått ut over klubbens engasjement, sier han.

LES OGSÅ: Så stor er Vikings mulighet for opprykk

– Skal vise oss i lokalsamfunnet

I likhet med Sandnes Ulf er Mitt Valg-prosjektet i samarbeid med Lions der spillerne reiser rundt på skoler og snakker med barn og unge blant de viktigste engasjementene.

– I Sandnes Ulf har Mitt Valg-prosjektet alltid vært viktig. Det var det første prosjektet vi virkelig gikk inn i da vi startet å organisere samfunnsengasjementet vårt. I år har vi besøkt 15 skoler og snakket med 600 elever, og det å være synlige i nærmiljøet er ekstremt viktig for oss, sier informasjons og samfunnskontakt Morten Wiik Larsen i Sandnes Ulf.

Også hos de lyseblå går engasjementet utenpå de konkrete prosjektene de er involvert i.

– Daglig får vi forespørsler om spillerne kan stille opp på alt fra fotballskoler til utdrikningslag, og om vi kan signere drakter til gode formål. Vi ønsker å hjelpe alle hvis det er mulig, sier han.

LES OGSÅ: Derfor løper Danso til Zajic etter hver scoring

Spillerne mer personlig engasjert enn tidligere

I alle tre klubbene er oppfatningen at spillerne i langt større grad nå selv tar initiativet til å bidra i klubbens samfunnsengasjerte prosjekter, og det bekreftes av Oilers-spiller Henrik Holm.

– Hos oss har det alltid vært sånn at spillerne har ønsket å gi tilbake og alle har alltid vært positivt innstilt til å hjelpe, men bare i de årene jeg har vært i Oilers har spillerne blitt mer og mer personlig engasjert. Klubben er veldig positive de gangene vi kommer med egne idéer, og de blir det flere og flere av, sier Holm.

Det samme er situasjonen i Viking, der markedssjef Kjartan Salvesen sier at ingenting er bedre enn personlig engasjement.

– I Viking har det alltid vært en kultur for at spillerne stiller opp og bidrar i klubbens samfunnsengasjement. Så lenge han har vært i klubben har André Danielsen blant annet  besøkt barneavdelingen på sykehuset og gitt bort Viking-tøy og andre effekter. Det er noe han styrer selv,  men jeg skal ærlig innrømme at det i de siste årene har vokst frem en spillergruppe som skjønner verdien av den innsatsen de kan gjøre også utenfor banen, sier Salvesen.

Markus Nakkim og Leo Østigård har fått mye skryt for den innsatsen de har lagt ned siden de kom til Viking, og det synes Salvesen gjenspeiler den kulturen som nå er i klubben.

– Spillerne selv tar mer initaitiv til prosjekter de ønsker å bidra til, og det gir også oss i markedsavdelingen ekstra energi i vårt arbeid. Så det å ha spillere med den personligheten og viljen til å engasjere seg er gull verdt, forteller Salvesen.

LES OGSÅ: Viking-fansens nye kjæledegger

Engasjement og økonomi

Samtidig legger de ikke skjul på at det er en kommersiell side av samfunnsengasjementet.

– Vi er ikke der som mange andre er med tanke på kommersialiseringen av innsamlingsaksjoner for eksempel, men vi har prosjekter vi tjener penger på. Det er ikke av en betydelig art, men nok til å finansiere mye av de sosiale aktivitetene vi har. For oss er det viktigere å være representert i bydelene og gjøre Sandnes Ulf til hele byens lag, enn å tjene penger på vårt samfunnsengasjement, sier Larsen.

Det er heller ikke til å stikke under stol at et aktivt sosialt program kan tiltrekke seg flere samarbeidspartnere, som kan gi mer penger i klubbkassen.

– Vi har lyst til å være en attraktiv samarbeidspartner, og vi mener at samfunnsengasjementet er viktig for alle klubber, bedrifter og enkeltpersoner. Jo mer vi kan gjøre, jo bedre er det for samfunnet, forteller Salvesen.

– Det å bygge opp en merkevare som folk vil assosiere seg med utenfor sporten er viktig for oss, og det gir oss et fundament som ikke svinger med sportslige resultater og som byr på noe viktig og vitalt for klubben, sier Garvik.

LES OGSÅ: «Kaunis» har en hovedtrener i magen

Mer fra Dagsavisen