«Orlando» er en strålende forestilling som hadde premiere på Rogaland Teater lørdag. Foto: Stig Håvard Dirdal

En stor visuell opplevelse

«Orlando» er et stykke hvor publikum får oppleve en sjelden visuell opplevelse, et fyrverkeri av både scenografi og poesi med skuespillere som gir oss en euforisk opplevelse.

Anmelder: Ole S. Nerheim

Stykket handler også om hva vi mennesker er opptatt av, blant annet jakten på den ekte kjærligheten, om kjønn og identitet, og hva kanskje mange urovekkende nok ikke så veldig opptatt av, hva er meningen med livet.

Forestillingen som Rogaland har satt opp er så visuelt fengende at en virkelig må gni seg i øynene. Her forføres publikum inni i en drømmeverden av scenografi, så fengende at en sjelden har sett lignende fra en scene.

Spesielt er første akt et scenografisk fyrverkeri på sitt beste. Scenografi med godt teater har også vært en fast signatur fra Rogaland Teater. Her serverer de publikum en gourmetforestilling som gir en smak av kraftfull scenografisk marinade servert med mørt kjøttfullt innhold fra Woolf. En forestilling hvor både skuespillere og dansere gir oss en uimotståelig smakfull rett.

Nina Ellen Ødegård i rollen som Orlando, som både mann og kvinne, er strålende. Det samme kan sies om hele ensemblet i sine mange sceneskift fra renessansen, barokken og opp til modernismen.

Mann og kvinne       

I stykket «Orlando» starter historien allerede på slutten av 1500-tallet og går fram til 1900-tallet. Orlando lever i mer enn 300 år hvor hun starter som mann og ender opp som kvinne. På den måten får vi også en historikk som spenner over flere århundrer med hvordan Orlando opplever både å være mann og kvinne i ulike tidsepoker.

«Orlando» er også et høyst aktuelt stykke i vår tid. Ikke bare med at litteraturkritikere fornøyelig nok får sitt pass påskrevet. Det er en historie som også setter søkelyset på oss selv. Hvor vi også er sammensatte personligheter og kan, hvis vi søker, finne ulike variasjoner av oss selv. Blant annet ved både å miste illusjoner, men også være på søken etter nye. 

En hyllest til et lekent ensemble med skuespillere, scenograf Olav Myrtvedt og regissør Sigrid Strøm Reibo som har laget en fascinerende forestilling.

Vakkert

Ikke gjør som Virginia Woolf gjorde det med å ta selvmord ved å fylle lommene fulle av stein og drukne seg i ei stri elv 1941. Fyll heller lommene med billetter og gi dem som opplevelsesjulegaver i den strie juletiden til familien. For her blir du servert en virkelig opplevelse på et teaterstykke som levere både teater, musikk, dans, video og en scenograf som innbyr til en usedvanlig vakker og reflektert forestilling. Hallo, Oslo! Dette er et stykke som legger lista til en Hedda-nominasjon!