Nyheter

Én million til flystilling

Greater Stavanger sier det haster å få på plass stillingen som skal jobbe med å kartlegge nye flyrutebehov.

– For å få nye flyruter til Sola er vi nødt til å overbevise flyselskapene om at det er et forretningsmessig grunnlag for det. Vi må dokumentere et behov og passasjergrunnlag og framlegge det for flyselskapene, sier Ola Saua Førland, leder for Ruteutviklingsforum i Greater Stavanger.

LES OGSÅ: – Samme hvor turistene lander (RA+)

Millionen skal fordeles på kommunene

Førland trenger én million kroner til å finansiere stillingen. Den millionen vil han hente fra de 16 partnerkommunene i Greater Stavanger, samt Rogaland fylkeskommune.

– Størrelsen på beløpet kommunene bidrar med er ikke fastslått, men det må være etter befolkningsstørrelse. Et bedre flyrutenett er bra for alle kommunene, ikke bare de nærmeste, sier Førland til RA.

LES OGSÅ: Ny direkterute fra Stavanger

Tidligere har kommunene vært lunkne til å finansiere en prosjektansatt i Greater Stavanger. Det har nå snudd, mener Førland.

– Jeg opplever en annen forståelse nå enn for ett år siden. Stadig flere politikere ser viktigheten av å styrke arbeidet med å bedre flyrutetilbudet, sier Førland.

Flere kommuner har uttrykt seg positivt til å bidra økonomisk. Fylkeskommunen har også gitt positive signaler.

– Nå henger det på fylket. Vi må få en avklaring fra dem før vi kan gå ut med noe konkret til resten av kommunene, sier Førland.

Tja fra fylket

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) sier hun vil komme med en avklaring til høsten.

– Fylkesutvalget er positive til satsingen, men fylkeskommunen har begrensede midler. Per i dag er det usikkert hvordan vi skal bidra. Det kommer vi tilbake til når prosjektet blir mer enda mer konkret, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF).

LES OGSÅ: Dette vil Sola ha tilbake (RA+)

I Bergen har man i 11 år hatt prosjektet FlyBGO. I løpet av 11 år har direkterutene på Flesland økt fra 9 til 37 ruter, ifølge prosjektleder og reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg.

– Å få nye ruter krever tålmodighet og langsiktig arbeid. Ofte flere år. Vi har hatt et team som har gjort en god jobb på analyser og markedsføringspakker, sier Warberg.

Nok med én person?

LES OGSÅ: Flytrafikken øker – men ikke her

– Stavanger ligger 11 år bak Bergen. Er det nok med én person som skal jobbe med å få flere flyruter til Sola?

– I første omgang må vi få på plass den nye stillingen, og vi må kunne vise til resultater før man tar nye steg, sier Førland.

– I første omgang må vi få på plass den nye stillingen, og vi må kunne vise til resultater før man tar nye steg, sier Førland.

– God start

Harald Minge, direktør i Næringsforeningen, mener stillingen er en god start.

– Det er svært positivt at vi nå kommer i gang med arbeidet, og at det politisk er en vilje til å være med å støtte politisk. Videre er det klart at arbeidet nok må trappes opp, sier Minge.

Det samme mener Elisabeth Strømstad, sjef for forretningsutvikling ved Stavanger lufthavn.

– Det er kjempeviktig å få Ruteutviklingsforum skikkelig på beina, men det kan ikke bare være den ene personen. Hele regionen må bidra, sier Strømstad.

Mer fra Dagsavisen