Stavanger

Elsparkesykler snart til leie: – Tror legevakten får det travelt

I løpet av mars kommer 200 elsparkesykler til utleie i Stavanger. Det kan påvirke trafikksikkerheten.

I høst ble debatten om utleie av elsparkesykler i Stavanger diskutert mye. Nå nærmer kommunen seg en løsning, hvor de vil la opp til ti utleiere sette ut 100 elsparkesykler hver, så lenge de forholder seg til kommunens retningslinjer.

Per dags dato er det to utleiere som har en avtale med kommunen. Det er Ryde og Zvipp. I løpet av mars vil disse utleierne til sammen sette ut 200 elsparkesykler i Stavanger.

LES OGSÅ: Frp vil ha elsparkesykler i Stavanger

Trafikksikkerhet

Tidligere denne uken publiserte Voi en pressemelding hvor de hevder at elsparkesykler kan gjøre trafikken tryggere. Dette er basert på en rapport fra The International Transport Forum.

Trygve Petter Nilsen, seksjonsleder for vei i Stavanger kommune, mener ikke elsparkesykler gjør trafikken tryggere.

– Jeg må sette spørsmålstegn med den argumentasjonen, sier Nilsen til RA.

Han viser til at han vet av erfaring at elsparkesyklene kommer fort.

– De kjører på fortau, de er lydløse, så folk er uoppmerksomme på de. Derfor er ikke elsparkesykler et trafikksikkert framkomstmiddel.

Han nevner også at det er begrenset hvor mange som bruker hjelm ved utleie av en elsparkesykkel, da de færreste går rundt med en hjelm under armen i byen.

– De kommer i 20 km/t uten hjelm, det synes jeg er farlig.

Nilsen mener det kan bli en del utfordringer knyttet til at elsparkesyklister kjører «bånngass» over alt.

– Man trenger ikke lete lenge for å finne trafikk farlig situasjon, sier Nilsen.

– Men, vi må ta utfordringene etter hvert som de eventuelt kommer. Vi er i tett, og god dialog med disse to selskapene nå. Vi ønsker og tror det skal gå bra, legger han til.

LES OGSÅ: MDG og Rødt er skeptiske til elsparkesykler i Stavanger

– Travelt på legevakten 

Regionleder for Trygg Trafikk Rogaland, Ingrid Lea Mæland tror det blir travelt på legevakten i begynnelsen.

– Før vi læres å ferdes i blandet trafikk med mange forskjellige kjøretøy og trafikanter er jeg redd for at det blir travelt på legevakten, forklarer Mæland til RA.

Hun tror det vil bli bedre etter hvert som alle blir mer erfarne.

– Vi anbefaler alle å øve på dette fartøyet før man begynner å kjøre blant andre. Man må ta hensyn til andre trafikanter.

Mæland understreker at Trygg Trafikk har stor tillit til at Stavanger kommune har både fagfolk og politikere som tar ansvar, og at de tar grep om de ser at det er nødvendig.

LES OGSÅ: Slik vil kommunen unngå «Oslo-tilstander» i Stavanger

– Ikke bekymret

Eirik Thune i Zvipp ser fram til å begynne utleie i Stavanger, og mener samarbeidet med kommunen fungerer godt.

– Risikoen for en ulykke er størst når man aldri har prøvd en elsparkesykkel før. Dette forebygger vi ved å for eksempel sette ut et lavt antall sykler i begynnelsen, samt og opplyse om hvordan å bruke syklene på en sikker måte.

Thune er ikke bekymret for at legevakten får det travelt. Han viser til oppstart i Drammen, uten en eneste ulykke eller klage.

LES OGSÅ: – Elsparkesyklene er her for å bli

Dette er noen av reglene for utleie

Inntil ti leverandører kan inngå avtale med kommunen om å leie kommunale arealer for utleie av inntil 100 el-sparkesykler hver.

Syklene kan være utplassert mellom kl. 06.00 og 22.00 alle dager. Alle syklene skal tas inn om natten.

El-sparkesyklene skal ikke utplasseres når det er fare for snø eller is.

Syklene skal være utstyrt med teknologi for å avgrense bruken av syklene geografisk (geofencing). Stavanger kommune arbeider med å utarbeide grenser for soner der det ikke skal være mulig å avslutte leien av en sykkel, for eksempel i bed og parker, på torget og på Arneageren, og soner der toppfarten automatisk begrenses til seks kilometer i timen.

Du kan lese mer om reglene her.

LES OGSÅ: – Kommuner kan nekte et firma å plassere ut sykler

Mer fra Dagsavisen