Sandnes

El-bilsalget øker: – Spesielt bra etter at rushtidsavgiften kom tilbake

Antall el-biler fortsetter å øke, og blant de store byene i Norge er veksten størst i Stavanger og Sandnes. – Vi merker trykket, sier daglig leder i Elbilhallen, Tom Kaare Riis.

Av: Benedicte Øhren Danielsen

Det ble registrert mer enn 200.000 nullutslippsbiler i Norge i februar i år – en økning på 40 prosentpoeng sammenlignet med utgangen av 2017, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Av de store byene i Norge har Sandnes hatt størst vekst det siste året, med hele 75 prosentpoeng flere rene el-personbiler. Stavanger ligger like bak med en økning på 66 prosentpoeng.

El-bilselger Tom Kaare Riis opplever stor pågang etter at rushtidsavgiften ble gjeninnført på bomringene på Nord-Jæren mandag forrige uke.

– Det har gått spesielt bra etter rushtidsavgiften. Vi merket det allerede på mandagen, og vi har solgt utrolig mye hele forrige uke og denne uken, forteller en fornøyd Riis.

LES OGSÅ: Finnøy på elbiltoppen

Én av ti

Det er registrert 5656 el-biler i Stavanger kommune ved utgangen av 2018, som vil si at hver tiende bileier i Stavanger kjører elbil. Til tross for den store veksten ligger Stavanger fortsatt et stykke unna de andre store byene i andelen elbiler. I Oslo kommune er nærmere to av ti biler elektriske, ifølge SSB.

– Den økende interessen for elbil i Stavanger og Sandnes skyldes nok først og fremst bomringene på Nord-Jæren, i tillegg til at både interessen og tiltroen til el-biler generelt har økt i samfunnet, forklarer styreleder i Rogaland el-bilforening, Tommy Skjolde.

Riis er enig med Skjolde.

– Folk ser at det er der framtiden ligger. Man sparer penger på drivstoff og bompenger, i tillegg til at det er mindre vedlikehold, mener Riis.

Stortinget har vedtatt at kommuner kan vedta bompenger for nullutslippsbiler, og taksten kan være opp til 50 prosentpoeng av laveste ordinære takst.

– Jeg tviler på at det kommer bompenger for el-biler med det første. I så fall vil det nok ikke bli innført før til neste år. Det blir spennende å se. Men man betaler jo fortsatt halvparten av avgiften, sier Riis.

LES OGSÅ: KNA frykter økte avgifter dersom bompengeordningen erstattes 

Nedgang i dieselbiler

Statistikk fra SSB viser  at andelen hybridbiler har økt tilsvarende med el-biler, og for første gang er det en nedgang i antallet dieseldrevne biler, som i dag utgjør 47 prosent av personbiler i Norge.

Bensin- og dieseldrevne personbiler ble redusert med 5,7 og 0,5 prosent fra 2017 til 2018. Ved utgangen av 2018 var det 1,08 millioner bensinbiler og 1,31 millioner dieselbiler.

LES OGSÅ: Grønn gründer vil fjerne biltrafikken helt fra Stavanger sentum

Mer fra Dagsavisen