Per Dybvig holder på å gjøre ferdig ett av sine store verk i Stavanger kunstmuseum. Foto: Roy Storvik.

Dybvig viser sitt mangfold fra 2002 til i dag

Stavanger kunstmuseum åpner fredag en retrospektiv utstilling med Per Dybvig hvor de presenterer Dybvigs mangfold som kunstner fra 2002 til i dag.

Følg RA på Facebook og Twitter!

Dybvig pendler for tiden mellom Stavanger og sitt atelier i Berlin.

Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør ved Stavanger kunstmuseum, sier at her har de satt samen en utstilling med arbeider av Dybvig fra 2002 og fram til de helt ferske kunstverkene som han fortsatt arbeider med i kunstmuseet.

– Vi har hentet inn arbeider fra en rekke institusjoner og private, blant annet fra både Basel, Wien og Galleri Opdahl, sier Ueland.

Dyrefigurer

Hun sier at her kan de presentere en kunstner med et stort mangfold, både i produksjon og uttrykksformer.

– Her finner vi både hans landskapstegninger, hans krypto-zoologiske dyrefigurer, tegninger som er gjort i øyeblikket på steder rundt om i verden og i Stavanger. Skulpturer, fire animasjonsfilmer og Dybvig som illustratør for en rekke barnebøker.

Hun sier at Dybvig også er kjent for sine mange ulike formater, til de minste detaljerte arbeider til store arbeider på papir.

En stor ære

Dybvig sier at det er en stor ære å få lov til å stille ut i Stavanger kunstmuseum.

Han holder nå på å gjøre ferdig store tegninger på veggene i museet.

– Når jeg gjør disse store arbeidene så har jeg kun en idé om et landskap, men ikke i detalj. Landskapet utvikler seg i selve prosessen når jeg arbeider med det. Jeg vet ikke helt hvor det vil ende. Det er i seg selv en prosess som gjør det spennende å jobbe med, men også å se hva det endelige resultatet vil bli, sier Dybvig.

Utfordringer

Han sier at han liker å veksle med ulike teknikker og uttrykk. Det samme gjelder også i format, med både store og veldig små ting. Det å arbeide med både tegninger, animasjonsfilmer og skulpturer er spennende og varierte utfordringer, sier Dybvig.

– Blir du ferdig med disse store veggene på museet til åpningen fredag?

– Ja, og jeg trives også med deadline og tidspress, på samme måte som jeg trives med arbeider som krever lang tid og konsentrasjon. Begge deler er utfordringer, sier Dybvig.