Nyheter

– Dramatisk og uansvarlig

Sandnes-ordfører Stanley Wirak vil ikke godta forslaget til byvekstavtale som ligger på bordet. – Uansvarlig, mener NHO Rogaland.

NHO Rogaland synes det allerede har tatt lang nok tid å finne en løsning på finansiering av infrastrukturen i Rogaland.

– Vi er lei av å vente på at ting skal bli landet, og vi er lei av å lure på hva det skal bli. Den usikkerheten det skaper er uheldig for næringslivet i Rogaland, sier direktør i NHO Rogaland, Tone Grindland.

Regiondirektør i FREJA transport og logistics mener det ikke kan bli så mye bedre enn avtalen som nå foreligger.

Det som er realiteten, det er at de nye forslaget til avtale som ligger på bordet, som alle sier ja til bortsett fra Stanely Wirak, har en halvering av rushtidsavgiften og en del andre tilpasninger for å imøtekomme ønskene som blant annet Sandnes har hatt, sier Jan Håvard Hatteland.

Wirak selv er av en annen oppfatning.

– NHO må få mene det de vil. Jeg lytter mer til våre innbyggere. Senest i dag kjørte jeg fra Sandnes til Stavanger i rushtiden, 15.00 til Stavanger og 16.00 tilbake til Sandnes. Jeg tenker at den lille køen jeg opplevde kan vi tåle, sier Wirak til RA og legger til:

– Jeg synes ikke barnefamilier skal måtte betale for at vi skal slippe et kvarter i kø.

LES OGSÅ: Snart må du betale rushtidsavgift igjen

– Dramatisk

Hatteland frykter at regionen kan gå glipp av penger fra staten dersom man blir sittende på gjerdet.

Det er dramatisk og uforståelig at Wirak fortsetter å si nei, nei, nei, og dermed ikke viser noen vilje til å bidra til å få på plass en svært viktig avtale for hele regionen.  Fylkeskommunen og de involverte kommunen er helt avhengig av denne plattformen for å kunne forhandle til seg de økte økonomiske bidragene som staten tilbyr. Det er snakk om 3,2 milliarder kroner til infrastruktur, som regionen her kan miste.  I tillegg risikerer vi å sitte med dobbelt så høye rushtidspriser i forhold til det de andre kommunene og fylket har som forslag nå, sier Hatteland og legger til:

Den avtalen som ligger på bordet nå er den beste vi kan få, hvor mye lenger skal vi vente?

Han får støtte fra NHO-direktøren:

Det er et utrolig viktig poeng, hvor lenge skal vi holde på? Man har jobbet med hvordan man skal løse dette siden 2014, nå er det en avtale på bordet som alle utenom en er enige om. Det å være den ene er ganske uansvarlig når det er 3,2 milliarder som står på spill.

LES OGSÅ: Betaler tilbake rushtidsavgift

Redd for at valget skal frata regionen muligheter

FREJA-direktøren er redd for at det er bomopprøret som bremser bypakken.

Det er jo bare spekulasjoner, men det kommer et valg til høsten, og det er veldig trist hvis egne posisjoner står i veien for omforente gode politiske løsninger til det beste for regionen og regionens næringsliv.  Vi lever i håpet om at det fortsatt er mulig for partene å få landet en avtale innen rimelig kort tid., sier Hatteland.

NHO-direktøren håper regionens politikere tør å ta de tøffe valgene.

Vi må jo stole på at det ikke styres på populistisk grunnlag, Rogaland Ap har programfestet at de er for bypakken. Vi får håpe at de holder det, så det blir orden i rekkene der også, sier Grindland.

LES OGSÅ: Nye bom-tall om rushtidsavgift før forhandlingsmøte

Vil ha finansieringen på plass

Cathrine Ogne, styreleder logistikk og transport, NHO Rogaland, og direktør i Logi Trans, påpeker at det ikke nødvendigvis er sånn at man ønske seg bom, men heller pengene bommen bringer til kassen.

Vi er ikke nødvendigvis positive til bom, men vi er positive finansiering av infrastruktur. Og det er bestemt at bom er måten det skal finansieres på. Jeg tror at man kan finne andre, mer rettferdige metoder å finansiere på i fremtiden, men nå er det bommen vi har og vi trenger bompengene, sier Ogne.

Men det skal også legges til at dagens modell passer tansportbransjen godt.

For oss blir det to fordeler av bommen. Umiddelbart blir det bedre fremkommelighet, og på sikt får vi bedre infrastruktur. Også rushtidsavgiften vil egentlig være positiv for oss. Vi vil kunne utnytte kjøretøyene bedre, vi vil kunne ta flere leveringer og ikke minst vil det være lettere å nå frem i tide, sier Ogne.

Mer fra Dagsavisen