Sport

Dette valget avgjør Kristoffs vinnersjanser

Hvilket spurttog Alexander Kristoff velger å sitte på hjulet til på tirsdagens etappe avgjør trolig om det blir en ny etappeseier i årets Tour de France eller ikke.

Følg RA Sporten på Facebook!

Tirsdagens etappe til Nïmes er den Alexander Kristoff på forhånd har blinket seg ut som den største seiersmuligheten, men stefar og trener Stein Ørn heller kaldt vann i årene på alle dem som håper på en ny etappeseier.

– I en ideell situasjon hadde Alexander hatt med seg en hjelperytter til å posisjonere seg inn mot den siste rundkjøringen, slik at han hadde sluppet å bruke så mye krefter i posisjonskampen. Det gjør at han har gått fra å være en klar vinnerkandidat, til en outsider, sier Ørn til RA.

LES OGSÅ: Ewan vant da utstyret sviktet Kristoff

Hard posisjonskamp

Selv om han selvsagt håper på seier, forklarer han hvorfor han mener at alt over en fjerde-, femte-, sjetteplass bør være en bonus for Storhaug-ekspressen.

– Fysisk sett kan han slå alle spurterne i feltet, men det avhenger av at han kommer i den rette posisjonen på de siste 200 meterne. Cirka 350 meter før mål kommer det en rundkjøring som vil skape stor strekk i feltet. Det laget som klarer å kjøre det hardeste opptrekket inn mot, og gjennom den rundkjøringen, vil vinne, sier Ørn og fortsetter:

– Både Elia Viviani og Dylan Groenewegen har fortsatt gode spurttog, og de har flere ryttere som kan posisjonere sine spurtere riktig. Alexander må bruke krefter for å sitte godt nok plassert på ett av togene gjennom svingen. Klarer han å være nummer fire eller fem ut av rundkjøringen kan han vinne, forutsatt at han ikke har brukt for mye krefter på å plassere seg, sier han.

Med en slak nedoverbakke inn mot mål, kommer det til å gå styggfort i avslutningen. Ørn tror Kristoff kommer til å være godt plassert før finalen.

– Spørsmålet er bare om han må bruke for mye krefter for å komme seg i rett posisjon, og om han velger det rette hjulet gjennom svingen. Peter Sagan har vist at han ikke er den beste i så raske spurter, og Caleb Ewan er for liten til at han kan skjerme noe av vinden. Dermed gjenstår Groenewegen og Viviani, sier Ørn og fortsetter:

– Det blir en kamp mellom Quickstep og Jumbo-Visma-laget for å få teten ut av siste rundkjøring. Vivianis hjelpere har brukt mye krefter den siste uken til å kjøre for den gule trøyen til Julian Alaphilippe, mens Jumbo-Visma-rytterne har vært mer usynlige i feltet. Samtidig gir Alaphilippes gule trøye hele laget mer krefter, så det blir en avgjørelse Alexander må ta der og da basert på hvilket opptrekkstog han tror flyter best fram til spurten, forteller Ørn.

LES OGSÅ: «Derfor kan Kristoff ta en ny etappeseier»

– Toppfarten er ikke problemet

Ørn peker også på en annen ting som ikke favoriserer Kristoff foran dagens etappe.

– Alexander er veldig flink taktisk i de løpene der han kjenner løypene godt fra før. Da vet han hvordan han skal angripe spurten slik at han vinner, som også gjør at han ofte vinner ritt han har vunnet tidligere. Det gjør han samtidig sårbar i ritt der det er uavklarte elementer i løypen eller der det er samarbeidselementer som skal løses. Fysisk har han alle forutsetninger for å lykkes, men så spørs det på den taktiske og tekniske gjennomføringen, sier Ørn.

I det siste har Ørn og Kristoff jobbet mye med sittestillingen og aerodynamikken i spurtene, for å få maksimalt ut av spurtegenskapene hans.

– Det er ikke toppfarten hans som er problemet, men han sliter mer med å matche akselerasjonen til de beste. Hvis han klarer å holde en jevn fartsøkning gjennom hele spurten er det veldig vanskelig å slå han, men da må han unngå å bli stanset opp. Det er ikke alltid så lett, og det skal veldig lite til før du må stoppe litt opp og starte på nytt. Han er mye mer framoverlent nå, og da får han utnyttet frekvensen sin enda bedre, sier Ørn.

LES OGSÅ: Tror knallhard Tour passer Kristoff bra

Mer fra Dagsavisen