Nyheter

– Dette kan være ressursbesparende for oss

Natt til mandag ble fire turgåere geleidet ned fra Bynuten ved hjelp av en app. Politiet tror apper som viser koordinater får stor betydning for redningsarbeidet framover.

– Dersom noen står fast et sted gjør det vår jobb mye enklere når vi kan få informasjon om koordinatene. Det kan være ressursbesparende, og gjøre at vi i enkelte tilfeller slipper leteaksjoner, sier Tor Helge Stavik, leder for operasjonssentralen i Sør-Vest politidistrikt.

Natt til mandag ringte en gruppe turgåere til politiet, da de ikke fant veien tilbake etter en tur til Bynuten i Sandnes. Ifølge Stavik forsøkte innringeren å forklare hvor han var ved å blant annet beskrive naturen, noe som ikke alltid er like lett å forholde seg til eller finne ut av. Innringeren lastet deretter ned «Hjelp 113»-appen, slik at politiet fikk koordinater å forholde seg til.

– Vi har et kartsystem hvor vi kan plotte inn innringerens posisjon, og på den måten geleide vedkommende i riktig retning, eller si noe om kurs, sier Stavik.

Men for at politiet skal kunne gjøre det, er de avhengige av koordinater.

– Problemet er at mange ikke har noe forhold til koordinater. Men ved hjelp av for eksempel «Hjelp 113»-appen eller kompassappen mange har på telefonen sin, kan innringer lese opp koordinatene sine, slik at vi får vite hvor de er, og på den måten hjelpe med veien videre, sier Stavik.

– Det skjer noen ganger i året at vi assisterer ved hjelp av koordinater, og denne måten å jobbe på har flere ganger spart oss for å iverksette leteaksjoner. Enten får vi geleidet folk ned, eller sendt noen dit de er, dersom det er snakk om skader, legger han til.

God egen-HMS

Stavik mener apper som viser koordinater er gode verktøy, og at det kan lønne seg å gjøre seg kjent med de ulike appene.

– Det er god egen-HMS å være kjent med teknologien du har i lommen. Så lenge du vet hvor på telefonen du kan finne koordinatene, og du klarer å lese dem opp for oss i riktig rekkefølge, så skal vi klare å veilede. Det er et veldig godt hjelpemiddel, og hos oss trener vi opp folk på å motta koordinater, sier Stavik.

980.000 nedlastninger

Erland Kroken er markedssjef i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, og mannen bak «Hjelp 113»-appen, som i skrivende stund har blitt lastet ned 980.000 ganger.

– Jeg må jo si at jeg synes det er både stas og gøy at så mange har lastet den ned, og ikke minst er det hyggelig at det offentlige har tatt den til seg, og at den er til hjelp, sier Kroken.

Første versjon av appen ble lansert allerede i 2010. Da fungerte den slik at du måtte lese opp koordinatene når du snakket med nødsentralen. Senere har appen blitt oppdatert til å automatisk sende koordinater til 113-sentralen under samtalen. I tillegg har 110-sentralen blitt inkludert i appen.

– De som sitter på sentralene er uhyre flinke, men en app som dette gjør det enda enklere, og gjør at en enda raskere kan posisjonere folk som trenger det, sier Kroken til RA.

«Hjelp 113»-appen

* Appen «Hjelp 113» er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og er deres bidrag til den nasjonale dugnaden «Sammen redder vi liv» i regi av Helsedirektoratet.

* Når du bruker «Hjelp 113» får operatøren på nødsentralen automatisk vite nøyaktig hvor du er mens nødsamtalen pågår.

* Den nye versjonen av appen støtter 110 og 113, men foreløpig ikke 112. Grunnen til dette er at 112-nødsentralene enda ikke har programvaren som er nødvendig for å motta posisjonen fra appen. 112- sentralene er i en prosess for å skaffe seg dette, og etter planen skal det være på plass i løpet av 2018.

Kilde: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Mer fra Dagsavisen