Nyheter

– Dette kan føre til bruk av mer tvang i skolen

Fylkesmannen i Rogaland er kritisk til fagartikkel om tvangsbruk i skolen på Utdanningsdirektoratets nettsider. – Vi er urolige for følgene av den, sier utdanningsdirektøren i Rogaland.

– Artikkelen er såpass uklar at jeg er redd for at den kan misforstås. Det kan føre til mer bruk av tvang i skolen, sier utdanningsdirektør i Rogaland, Sølvi Ona Gjul, til RA.

Det er ikke hjemmel for å gripe inn med fysisk makt og tvang overfor elever i opplæringsloven. Samtidig har alle som arbeider i skolen, plikt til å gripe inn for å hindre at elever skader seg selv eller andre, men da er det straffelovens nødvergeregler som gjelder.

En fagartikkel om bruk av tvang i skolen på nettsiden til Utdanningsdirektoratet (Udir), kan imidlertid tolkes dit hen at inngripende tiltak kan gjøres med opplæringsloven i hånd, mener Ona Gjul.

Eksempler på tvang kan være å holde en elev til vedkommende roer seg, legge noen ned på golvet med makt eller å sende noen på et rom alene som et skjermingstiltak.

LES OGSÅ: Bekymret for bruk av tvang på Blidensol

Urolige for følgene

Ona Gjul viser spesielt til et avsnitt i artikkelen om «hjelpetiltak som vurderes som inngripende». Der nevnes blant annet skinner på armene for å hindre selvskading som et eksempel på tvang. Deretter heter det: «Siden det ikke er hjemmel i opplæringsloven for å gjennomføre slike tiltak på skolen, må det foreligge et informert samtykke fra foreldrene, eller fra eleven hvis eleven har fylt 15 år og forstår hva samtykket gjelder».

Artikkelen er et samarbeid mellom Udir og Helsedirektoratet, og er myntet på skoleeiere, skoleledelse og ansatte for å bidra til at de «kjenner til regelverket knyttet til bruk av tvang mot elever». Artikkelen ble sist endret i september i fjor.

Det er det «informerte samtykket» Ona Gjul setter spørsmålstegn ved.

«Vi er sterkt urolige for følgene av denne tolkingen, og vi trenger å få avklart hvilket grunnlag Utdanningsdirektoratet har for tolkingen», skriver utdanningsdirektøren, heter det i en bekymringsmail som Ona Gjul nylig har sendt til Udir.

LES OGSÅ: Professor mener tannleger i Rogaland bryter loven (RA+)

Komplisert lovverk

Jussen for bruk av tvang i skolen er komplisert, påpeker utdanningsdirektøren. Hos Fylkesmannen i Rogaland får de ofte spørsmål om hvilke regler som gjelder for tvangsbruk i skolen, også fra dem som jobber tett på elever med utagerende atferd.

– Regelverket kan være forvirrende fordi helselovgivningen åpner for bruk av tvang overfor psykisk utviklingshemmede, og disse kan i særlige tilfeller være aktuelle i skoletiden. Men da skal tiltakene gjennomføres av personell fra helse- og omsorgssektoren, og slike tiltak er altså helsehjelp og ikke opplæring. Det er opplæringsloven som gjelder for opplæring i skolen, og der har ikke tvang noen plass, verken i ordinær opplæring eller i spesialundervisning, sier hun.

LES OGSÅ: Oftest tvang mot psykiatriske pasienter i Stavanger

Tilsyn på skolene

Fordi det ikke finnes hjemmel for tvang i opplæringsloven, er det heller ikke krav om rutiner for å registrere hendelser der det er brukt tvang overfor elever.

– Men det hender at vi får varsler om ulovlig bruk av tvang i opplæring. I slike tilfeller gjør vi konkrete risikovurderinger, og vi har gjennomført tre-fire hendelsesbaserte tilsyn de siste årene, både i grunnskolen og i videregående opplæring, opplyser Ona Gjul. I disse dager er de i gang med to tilsyn.

– Det gjør at vi synes det er særdeles viktig at nettopp Udir er tydelige på hvor grensene går, sier hun, som denne uken har vært i dialog med direktoratet.

LES OGSÅ: Fylkeslegen har startet to tilsyn mot psykiatrisk avdeling: – Innesperret i ni døgn

Vil se på teksten på nytt

Kontakten bekreftes av avdelingsdirektør i Udir, Hilde Austad, som opplyser i en e-post til RA at de er kjent med kritikken om at noen av formuleringene og overskriftene kan misforstås.

– Vi vil nå se på teksten på nytt, slik at det blir tydelig hva ansatte i skolen kan gjøre i ulike situasjoner, skriver hun.

Hun påpeker at hensikten med artikkelen er å klargjøre reglene for bruk av tvang, og gi en hjelp til hva ansatte i skolen kan gjøre i ulike situasjoner, for eksempel der de ansatte opplever at det er nødvendig å gripe inn overfor en elev.

– I opplæringsloven er det ikke hjemmel for bruk av tvang, men bruk av tvang berører flere regelverk, blant annet helse- og omsorgstjenesteloven, skriver hun.

LES OGSÅ: – Utøvde vold på barnevernsinstitusjon:Kvinner tiltalt for tvangsbruk

Mer fra Dagsavisen