Nyheter

Dette gjør politiets båtpatrulje

Politiets patruljebåt skal kunne være bemannet hver dag. Hvis det er raskere å rykke ut på oppdrag med båt enn med bil, er det patruljebåten som får jobben.

Politibetjentene Erik Rasmussen og Helge Hagen er ute og patruljerer med båt. Rasmussen tar på seg rollen som matros, mens Hagen er styrmann.

Tåken ligger over vannet og gir dårlig sikt. De eneste levende vesener som kan skimtes er en kajakkpadler og en sel. Ellers er kun fiskebåter og ferjer ute på vannet. Og patruljebåten så klart.

– Det er som regel alltid folk på jobb som har kompetanse til å kunne bemanne båten. Stavanger er jo ikke større byen enn at det er fort gjort fra oppdraget kommer til patruljen er nede og kaster loss, sier Hagen til RA.

Han forteller at politimesterens intensjon er at de skal kunne rykke ut om så det er på byøyene eller andre steder i Ryfylke. Dette er en forlengelse av patruljevirksomheten.

– Sørvest er jo et kronglete distrikt med mange fjorder, og det er det greit å ha mulighet til å ta båten i stedet for å måtte kjøre bil, noe som gjerne tar mye lengre tid, sier han.

Egentlig skal patruljebåten dekke alt fra Egersund i sør til Stord i nord, dog er det ikke så ofte de behøver å dra helt dit.

En helt vanlig patrulje

– Oppdragene vi drar ut på går på alt fra trafikkuhell, arbeidsuhell og psykiatri – alt en vanlig patrulje kan måtte rykke ut på. Dette kommer i tillegg til sjørelaterte oppdrag. Hvis det er noe som har skjedd ute på en større holme, så er vi avhengige av å få litt hjelp av lokalbefolkningen. Og det er som regel aldri noe problem, sier Hagen.

I fjor sommer da det var tørt og stor fare for brann måtte de rykke ut sammen med brannvesenet.

Politiet har ikke ansvar for slukkingen, men tar seg av etterforskningen.

– Utover det skal vi kunne løse alt det som tenkes kan.

Høy hastighet

På dager med regn og tåke, er det få fritidsbåter ute på vannet. Man når det er fint vær er det litt mer som skjer i løpet av en arbeidsdag.

– I indre havn, for eksempel, er det lovbrudd knyttet til hastighet. De aller aller fleste er jo flinke til å forholde seg til fartsreglene, men så er det jo noen som kommer peisende inn i indre havn med god driv. Der er det fartsbegrensninger vi kontrollerer, samt at sjåfør har båtførerbeviset, at promillegrensen opprettholdes og at de har flytemidler om bord i båten, sier Hagen.

Lovverket sier at alle passasjerer må bruke flytevest dersom båten er under åtte meter lang. Hvis den er lenger er det krav om å ha nok flytevester til alle passasjerer om bord.

– Det er jo kontrollvirksomhet på sjøen, på samme måte som på veien.

Hvis du kjører for fort, får du et forenklet forelegg, akkurat som en fartsbot når du kjører bil. Satsen ligger på 1500 kroner i indre havn. Manglende flytevest gir et forelegg på 500 kroner per vest som mangler.

– Det er noen få som strekker strikken litt langt, men de fleste er skikkelige folk som oppfører seg bra. Sånn er det jo i trafikken også, sier Hagen til RA.

I år er det innført nye fartsregler i indre havnebasseng. Det har tidligere vært en grense på fem knop, men den er nå blitt satt opp til åtte.

Mer fra Dagsavisen