Daglig leder hos Kjell & Company, Max Andersen, sier de har solgt godt over 1000 VR-briller siden de åpnet i Klubbgata på Black Friday. Han tror brillene har blitt populære fordi det er ny og spennende teknologi, kombinert med en overkommelig pris og at de i tillegg passer alle aldre. FOTO: TONE HELENE OSKARSEN

Dette er årets trendgaver

VR-briller, ullundertøy, bilder på skumplater og mimrebok om Stavanger havner nok under mange trær på julaften, skal vi tro de lokale butikkene.

Hos Kjell & Company i Klubbgata går VR-brillene unna som varmt hvetebrød.

– VR-briller er årets julegave både i Norge og Sverige. Her i Stavanger har vi solgt godt over 1000 VR-briller siden vi åpnet på Black Friday, så nå begynner det å nærme seg tomt, sier daglig leder Max Andersen.

VR står for «virtual reality», og lar deg oppleve verden i 360 grader, ved hjelp av mobiltelefonen. 

Andersen tror grunnen til at brillene har blitt så populære er fordi det er ny og spennende teknologi, i tillegg til at prisen er overkommelig. 

– Brillene vi har koster bare 199 kroner. Da får man muligheten til å teste noe nytt og kult, men samtidig ikke blakke seg helt, sier Andersen til RA. 

Han sier det både er gutter, jenter, menn og kvinner som går til innkjøp av brillene, og at det er kjekt for alle aldersgrupper.

Jens, Åsne og Stavanger

Hos Norli i Nygata er det et par favoritter som skiller seg ut.

– Boken til Jens Stoltenberg selger vi veldig mye av, men også Åsne Seierstads bok er helt på topp, sier butikksjef Elin Herikstad, og trekker samtidig fram en lokal favoritt. 

– «Erikssons Stavanger» er utrolig populær. Den går så det suser, og jeg har mistet tellingen på hvor mange vi har tatt inn. Det er nok helst en gave til litt eldre personer, sier hun om boken som viser Stavangers historie i bilder. 

Helt utsolgt

I tillegg til bøker er også spill en populær gave å legge under treet.

– Spillet «Ryktet går» er så populært at det er helt utsolgt hos oss, sier Herikstad.

Hos Japan Photo printes det bilder i ett sett. Avdelingsleder Runde Gudmundsen sier folk har gått vekk fra IKEA-bilder på veggene, og at de nå heller ønsker at egne familiefoto skal pryde stueveggen, enten i form av lerret, skumplater eller aluminium. 

Ekstremt mye fotobøker

– Det er veldig mye print av bilder i år. Folk er blitt flinkere til å bruke egne bilder som dekorasjon, og vi selger derfor veldig mye bilder på skumplater og lerret. Min cewe fotobok er populær året rundt, men vi har solgt ekstremt mye av den i forbindelse med julen, sier Gudmundsen til RA.

Når det gjelder de myke pakkene, sier assisterende butikksjef hos Intersport Stavanger, Susanne Svendsen, at ullundertøy fra Kari Traa er den virkelige slageren i år.

– Ullklærne fra Kari Traa blir bare mer og mer populære, og de treffer alle fra 12 til 80 år, sier Svendsen.

Hun sier det matchende settet i spreke farger også brukes som koseklær av mange, og at det er et populært hytteplagg i Sirdal.

– Ingen av de andre ulleverandørene er i nærheten av å selge så mye som Kari Traa, og det tar bare mer og mer av for hvert år, sier Svendsen.