Leder

Det bedagelige studentliv

LEDER: UiS syr puter under armene på studentene ved å åpne for amerikanske parkeringstilstander, skriver Bjørn G. Sæbø i denne lederen.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Det har gått opp for de fleste at parkering er et knapphetsgode og en ressurs som unntaksvis deles ut gratis. Vi bilister betaler ganske stive avgifter hvis vi skal parkere i sentrum, og i mange tilfeller koster det penger å parkere for å levere barn på trening. Fordelen noen arbeidsgivere fremdeles gir ved å stille gratis parkeringsplasser til rådighet for ansatte, er betenkelig av skattemessige og miljømessige grunner. Skattegulrøtter må gis til arbeidstakere som reiser kollektivt til jobb, samtidig som bedrifter i pressområder bør regne nøyere på noe så arealkrevende som parkering.

Mens parkering og jobbreiser er et tema for de fleste bynære virksomheter, ser Universitetet i Stavanger (UiS) ut til å leve i en parallell tilværelse. Ifølge NRK Rogaland stiller UiS med 1500 gratis parkeringsplasser, mens de langt større universitetene i Oslo og Bergen har henholdsvis 260 og 80 gratisplasser. Ved siden av at studentøkonomien tydeligvis har bedret seg de siste årene, er det oppsiktsvekkende at en akademisk institusjon har parkert seg selv i et viktig tema som parkering og bilbruk. UiS syr puter under armene på studentene ved å åpne for amerikanske parkeringstilstander.

Motargumentene fra Høyre og Frp følger kjente spor, der førstnevnte venter på bussvei og sykkelstamvei, og sistnevnte viser til studenter fra Ålgård, Kverneland og Bryne som bare er nødt til å kjøre bil til UiS. Ved siden av at disse tre stedene har til dels god tilgang til Stavanger pr buss eller tog, finnes det løsninger for folk med lange reiser, slik som Stavanger universitetssjukehus praktiserer. Høyres John Peter Hernes har også rett i at alt blir bedre når de store samferdselsprosjektene står ferdige, men regionen kan ikke settes på pause mens vi venter. I mellomtiden bygger Kolumbus ut tilbudet, blant annet ved å styrke frekvensen i den kommende bussveiaksen. Det er heller ikke dumt om Kolumbus får styrket passasjergrunnlaget sitt ved å få studentene ut av privatbilene.

Mer fra: Leder