Nyheter

Derfor reduserer de antall chromebook på småtrinnene

Flertallspartiene mener det har vært for rask innføring av chromebook i skolen, og velger å innføre klassesett. Det mener Høyres John Peter Hernes (H) fører til et nytt klasseskille.

Da flertallspartiene la fram handlings- og økonomiplanen for de fire neste årene forrige uke, ble det blant annet kjent at hver enkelt elev på 1. til 4. trinn ikke skal få egen chromebook. Politikerne ønsker heller at elevene på de laveste trinnene skal ha klassesett som kan brukes på skolen.

Leder i utvalg for oppvekst og utdanning, Eirik Faret Sakariassen (SV), forteller RA at politikerne ønsker å redusere skjermtiden til så unge skoleelever. I tillegg finner de det ikke nyttig å ha én til én dekning for de minste.

– Vi mener det har vært for rask innføring av chromebook, og ønsker å evaluere effektene av bruken, sier han.

I Stavanger-budsjettet står det følgende om chromebook: «Det gjøres en gjennomgang av positive og negative effekter ved utdeling av chromebook til alle elever i grunnskolen, hvor det spesielt vurderes effekt av at elever i småtrinnet (1.-4. klasse) framover disponerer chromebooks som klassesett lagret på skolene. Sak knyttet til endring av chromebook-praksis legges fram for utvalg for oppvekst og utdanning.»

– Dette er ikke et tiltak som innføres for å kun spare penger. Valget baseres på den pågående diskusjonen i samfunnet om bruk av skjermtid, sier Sakariassen til RA.

– Avgjørelsen ble tatt etter innspill fra lærere og foreldre. Mange stiller spørsmål om hvorfor man skal ha én til én dekning av chromebook for så unge elever, legger han til.

Han mener det kan være viktig for elevene å lære blant annet bokstaver gjennom skriving.

– Vi må se om det kan ha gått litt raskt i utviklingen – det tror vi at det kan ha gjort for noen av trinnene, sier politikeren.

Det vil ikke nødvendigvis være ett klassesett i hver klasse, og Sakariassen forteller at politikerne skal vurdere behovene ved hver enkelt skole.

– Vi skal få en sak fra administrasjonen om hvordan dette skal gjøres, og deretter må vi ta en diskusjon, sier han.

LES OGSÅ: Idretten samlet seg i protest mot flertallspartiene

H: – Et nytt klasseskille

John Peter Hernes, gruppeleder i Høyre, mener at flertallets vedtak strider mot IT-strategien i skolene som ble enstemmig vedtatt i bystyret.

– Både MDG og Ap skrøt veldig av dette vedtaket. Nå lager de et nytt klasseskille mellom de elevene som har tilgang på datamaskin hjemme og de som ikke har det, sier han.

– Jeg har besøkt alle skolene i Stavanger og jeg har aldri hørt at lærerne ønsker det annerledes. Jeg tror klassesett vil føre til mer jobb for dem.

Hernes mener at digital kompetanse, som også handler om å kunne legge bort datamaskinen og mobilen, er viktig.

– Det er viktig for elevene å lære hvordan man skal bruke det i skolen, og la lærerne styre det, sier han.

Høyre-politikeren mener at de unge utsettes for mye skjermtid som ikke er undervisningsrettet.

– Å kutte skjermtiden i det som er et pedagogisk verktøy er feil ende å begynne i, sier Høyre-toppen til RA.

LES OGSÅ: Satser på barn, unge og barnefamilier i budsjettet

– Skaper muligheter

Atle Skaftun, professor i lesevitenskap, og Arne Olav Nygard, førsteamanuensis ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger (UiS), har jobbet sammen på et prosjekt om digitalisering i ungdomsskolen. De mener at flertallspolitikernes vedtak er et interessant eksperiment.

– Vi lever i en tid der ting endres raskt, og i løpet av de siste fem årene har det vært en enorm utvikling med tanke på digitaliseringen i skolen, sier Skaftun til RA.

– Å ha tilgang på teknologi mener vi er både nødvendig og et godt utgangspunkt som skaper muligheter, legger han til.

– Kanskje det er nettopp i skolen man kan lære seg å bruke datamaskinen på en fornuftig måte, og så kan heller foreldrene begrense skjermtiden på fritiden. At datamaskinen er en del av verktøykassen i klasserommet er positivt, sier Nygard.

Om datamaskinene kan gi bedre læringsutbytte er forskerne usikre på, men de tror at de kan føre til en bedre skole.

– Datamaskinen kan brukes til lesing og skriving, samt føre til mer sosial likhet mellom elevene. Alle har det samme utgangspunktet, og det tror vi vil ha noe å si for hele skolekulturen, sier Nygard.

Mer fra Dagsavisen