Nyheter

Derfor kan Amfi Madla bli Årets kjøpesenter

Ekstra behjelpelige ansatte med ekstra store smil som gjør noe ekstra for kundene er grunnen til at Amfi Madla stikker seg ut blant 400 kjøpesentre.

– Det er veldig stas. Vi er topp tre. Vi er i godt selskap. Det føles som om vi allerede har vunnet. Alle ansatte er veldig stolte, sier senterleder Anette Øfsti Worum fornøyd til RA.

Amfi Madla er sammen med Aker Brygge og Sandvika Storsenter nominert til Årets kjøpesenter 2019. 
Vinneren kåres torsdag neste uke, i Trondheim, av Nordic Council of Shopping Centers. 400 kjøpesentre kjemper hvert år om prisen.

– For å vinne skal senteret ha gjort noe nyskapende, noe annerledes som andre i bransjen kan lære av, forklarer Worum.

Hovedgrunnen til at Amfi Madla er nominert er noe som heter «Madlalove».

– Madlalove er ekte kjærlighet til kunder og kolleger. Madlalove handler om at vi skal vær et senter hvor folk bryr seg om hverandre.

Folk husker gjerne ikke hva folk har sagt, men folk husker hvordan personen fikk dem til å føle seg, forklarer Worum og kommer med et konkret eksempel:

Madlalove i praksis

– Her om dagen var det en eldre dame som spurte en butikkansatt hvor toaletter er. I stedet for å si «ned trappen til venstre», så tok hun tid til å følge kvinnen ned og vise henne.

Senteret har jobbet internt med Madlalove i 1,5 år. I februar ble det kommunisert ut til kundene.

– Vi prøver å ha glimt i øyet. Spille på stavangerdialekt i kundeklubben, og med ord og uttrykk rundt på senteret.

Det handler om å gi kundene gode opplevelser, poengterer Worum.

– Folk vil ha opplevelser

– Tallene for varehandelen kan være skremmende. Undersøkelser viser at i 2012 var det kun 36 prosent av kundene som mente en god kundeopplevelse i butikkene var viktigst. I 2016 svarte 90 prosent at kundeopplevelse er viktig når de handler. Kundenes forventninger har endret seg. De vil ha gode opplevelser og bli sett på som individ, forteller senterleder Worum.

Hun sier at Madlalove ikke er et nødvendig grep for å løfte varehandlene i konkurransen mot netthandel.

– Amfi Madla er 12 år i år. Siden har senteret hatt økning hvert år, med unntak av de tre siste årene hvor det generelt har vært tøffe år i regionen. Da har senteret gått i null. Vi gjorde ikke dette fordi vi følte at vi måtte ta grep.

– Amfi-visjonen er «hverdagslykke». Et mye brukt ord. Vi fant ut av vi måtte gjøre det om til noe vi på Madla «eier».

Fakta Amfi Madla

* Er blant de tre finalistene til å bli Årets kjøpesenter. Andre i finalen er Aker Brygge og Sandvika Storsenter.
* Har 82 butikker og litt over 100 leietakere.
* Er 64.000 kvadratmeter, hvor utleieareal er 28.500 kvadratmeter.
* Har 750 ansatte.
* Forventer 1,5 milliarder kroner i omsetning i 2019.
* Forventer 3,6 millioner besøkende i år.
* Har til nå i 2019 økt omsetningen med 10,4 prosent i forhold til 2018.
* Har hittil i 2019 økt antall besøkende med 4,3 prosent sammenlignet med fjoråret.
* Er det nest største kjøpesenteret i regionen, etter Kvadrat.

Mer fra Dagsavisen