Ved rushtidsavgiftens død

LEDER: Det er mye galt med regjeringens byvekstavtaler, som at pisken er i bruk lenge før gulroten finnes fram, skriver Bjørn G. Sæbø.

Rushtidsavgiften på Nord-Jæren er død, og fra mandag er det like bompengetakster hele døgnet. I tillegg må elbiler betale halv takst, eller 9 kroner og 20 øre pr passering. Avgiften som ble innført av politikere som ikke visste hva de gjorde, ble sannsynligvis tatt livet av politikere som ikke er helt sikre på hva de gjør. LES OGSÅ: Fredag er siste dag med rushtidsavgift


Flertallet som i 2014 vedtok den nye bomringen og rushtidsavgiften på Nord-Jæren så ikke at ordningen tre og et halvt år senere skulle utløse folkelige protester som nesten utløste regjeringskrise. Urettferdigheten som ligger i at en flat avgift i størst grad rammer bilister med dårlig råd, ble ikke tatt hensyn til. Ei heller var det et stort tema at kollektivtrafikk ikke var et reelt alternativ til privatbilen på Nord-Jæren. Det er mye galt med regjeringens byvekstavtaler, som at pisken er i bruk lenge før gulroten finnes fram. Bilistene i regionen ble rammet av avgifter lenge før de ble presentert for et forbedret kollektivtilbud.

En annen iboende brist ved byvekstavtalene er at den krever nullvekstmål samtidig som inntektsnivået må holdes oppe ved høy nok trafikk. Synker antallet passeringer i bommene er dette bra for miljøet, men dårlig for prosjektene som skal gå til veier, sykkelstier og kollektivtrafikk. Den gordiske knuten blir ikke lettere å løse ved å fjerne rushtidsavgiften. Tidligere erfaringer tilsier at biltrafikken vil øke, noe som dermed truer belønningsmidlene fra staten.


Det er bra med elbysykler, men 600 sykler spredt utover Nord-Jæren løser lite. Gulrøttene som skal lokke jobbreisende ut av bilene sine må være reelt store, og de nevnte grønnsakene må legges fram lenge før bussveien åpner i 2023. Alternativet vil være knallharde parkeringsrestriksjoner og nye runder med protester og politikere som panikkjører vekk fra vedtakene sine.