«Stengte gater i Stavanger sentrum»

LEDER: Med så store endringer på gang er det ikke rart at handelsstanden kaldsvetter.

Handelsstanden og noen opposisjonspolitikere tar fram de store ordene for å ytre sin motstand mot å stenge flere av Stavangers sentrumsgater. Flere stengte gater er i tråd med både sentrumsplanen og den politiske plattformen de nye flertallspartiene gikk til valg på, slik at det ikke går an å være altfor overrasket over gjennomføringen. Av de kjente sentrumsgatene ligger det an til å stenge Breigata, den nordre delen av Kirkegata, mens Kongsgata forbeholdes busser og Skagenkaien og Kongsgårdbakken er planlagt stengt også utover sommermånedene. LES OGSÅ: Bomringene tar ikke livet av sentrum - det gjør de stengte veiene

At alt henger sammen med alt er i hvert fall tilfelle for utviklingen av Stavanger sentrum. Den nevnte sentrumsplanen med satsing på flere arbeidsplasser i sentrum, byvekstavtalen med satsing på kollektivtrafikk, sykling og gange – er en håndfull faktorer som styrer sentrumshandelen. I tillegg vil et helt nytt tunnelsystem – med åpning bare en måned unna – skape et nytt trafikkmønster i, rundt og under Stavanger. Med så store endringer på gang er det ikke rart at handelsstanden kaldsvetter. Netthandel er en av de andre store trendene som endrer forbruket, legger ned butikker og truer deler av varehandelen. Nok en trend er knyttet til bærekraft, klimadebatt og lavere forbruk. LES OGSÅ: Næringsforeningen på siden av byutviklingen


Stavanger-folk med noen tiårs hukommelse savner ikke den tiden da det kjørte biler gjennom hele Kirkegata og andre trange sentrumsgater. En utvidelse av gågatenettet er ønskelig, men flertallspartiene gjør klokt i å være lyttende – spesielt fordi stengte gater kommer på toppen av en formidabel omveltning av måten vi handler på. En utredning og en analyse av situasjonen, som både Høyre og Frp tar til orde for, vil være klokt. Både kommunen, Stavanger Sentrum AS og Stavanger Parkering har data som viser både kjøre- og gåmønstre i og rundt sentrumsgatene og kan bidra til at stengte gater og et bedre bymiljø tuftes på solide fakta.