Debatt

Politiske ferjereiser

LEDER: Ferjeopprøret har virkelig et potensial til å bli kystbygdenes bompengeopprør, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Langs store deler av Vestlandet er det brutt ut opprør mot økte billettpriser på ferjene. Også i det stadig ferjefattigere Rogaland er det lett å skjønne at opptil 30 prosent dyrere billetter for en personbil kan velte mange enkeltpersoners privatøkonomi. Ifølge VG er det blitt mellom 25 og 59 prosent dyrere å ta med personbilen på ferje mellom 2015 og 2020. Årsaken til prishoppet skal være Autopass-ordningen og elektrifiseringen av ferjene, der det innen 2022 kan være 70 fartøyer som går på strøm.

Til å lede en regjering med vestlandsk dominans opptrer Erna Solberg på sitt sedvanlige sitte stille i båten-vis. Hun skylder på Ap og Sp og peker på at fylkene har ansvaret for ferjedriften – noe som er kjent stoff – men overser at prishoppene har sin årsak i sentrale politiske vedtak. Hvis Ernas omsorg for distriktene begrenser seg til å utnevne Linda Hofstad Helleland til distriktsminister, ja da mangler regjeringen virkelig en distriktspolitikk. Og i den grad Høyres strateger har klima og miljø på dagsordenen, vil de gjerne se hvor ille partiet deres kommer ut av et ferjeopprør parallelt med Miljødirektoratets framlegging av klimakur-utredningen.

I urbane strøk nyter tusenvis av elbileiere godt av rause fordeler for å gjennomføre et grønt skifte. Det henger ikke på greip hvis en ferjeavhengig befolkning i distriktene skal straffes knallhardt med høye ferjepriser fordi sjøtrafikken skal elektrifiseres. 
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fra Bømlo i Sunnhordland har klokelig inntatt en annen holdning enn statsministerens arroganse. Ved siden av at Hareide lover å snakke med distriktsministeren, innser den ferske statsråden at det trengs dialog for å få til et klimaløft på fjordene på Vestlandet og i Nord-Norge. Ferjeopprøret har virkelig et potensial til å bli kystbygdenes bompengeopprør.

Mer fra: Debatt