Nissenes filmland

LEDER: For norsk film er det mye viktigere at Arild Østin Ommundsen får støtte til «Mongoland 2» enn at Tom Cruise får støtte til «Mission Impossible 7», skriver Bjørn G. Sæbø.

Den amerikanske superstjernen Tom Cruise opplevde nesegrus oppmerksomhet etter å ha hengt fra Preikestolen noen dager i 2017 i en scene i «Mission Impossible 6». Nå er Cruise på farten i Norge igjen, denne gangen med innspillingsplaner i Møre og Romsdal. Cruise har tydeligvis fått smaken på norsk natur og den norske insentivordningen som gir produksjonen støtte på inntil 49,6 millioner kroner.

Mange land har slike støtteordninger ut fra en formening om at innspilling av storfilmer skal gi egen filmnæring et oppsving og lokke til seg turister. Om Cruise-effekten har gitt den allerede tungt besøkte Preikestolen enda flere gjester skal være usagt (i filmen ble platået for øvrig lagt til Kashmir), men bortimot panegyriske holdningen både kulturministeren og lokale aktører har vist overfor en amerikansk megaproduksjon, er provinsiell. Eller som «nissenes hjemland», slik filmprodusenten Aage Aaberge sa i et intervju tirsdag. LES OGSÅ: Produsenter reagerer på grønt lys til ny Mission Impossible-film

Insentivordninger overfor utenlandske produksjoner kan diskuteres, men det etterlatte inntrykket er at det ser lett ut for Tom Cruise å ta en telefon til kulturminister Abid Raja – og dermed er produksjonen i boks. De 49,6 millionene til Cruise-prosjektet betinger riktig nok at den amerikanske produksjonen kjøper norske varer og tjenester, men i hvilken grad går støtten på bekostning av norske filmer? Skal norsk filmstøtte gå til norske filmer på det marginale språket norsk, eller til amerikanske Hollywood-produksjoner? Forskjellsbehandlingen er åpenbar på flere områder. Cruise-produksjonen får blant annet unntak fra karanteneplikt andre innspillinger ikke har fått.

For norsk film er det mye viktigere at Arild Østin Ommundsen får støtte til «Mongoland 2» enn at Tom Cruise får støtte til «Mission Impossible 7».